FANDOM

Dodatkowe życie (ang. Extra Life) nazywane 1-Upem – power-up pojawiający się w grach serii Sonic the Hedgehog. Pozwala graczowi na powiększenie ilości posiadanych szans na ukończenie gry. Istnieje kilka sposobów na jego zdobycie, m.in. z monitorów.

Opis Edytuj

Dodatkowe życie pojawia się w praktycznie wszystkich grach z serii. Ich liczba wyświetlana jest na specjalnym liczniku, najczęściej w lewym dolnym rogu lub prawym górnym rogu. Licznik zawiera liczbę żyć oraz portet (a czasami i imię) postaci.

Uzyskanie dodatkowego życia odbywa się na kilka sposobów. Najczęstszym jest zniszczenie monitora z ikoną postaci, najczęściej taką samą jak portet przy liczniku. W nowszych grach, monitor został zastąpiony unoszącą się głową grywalnej postaci, zwykle Sonica. Innym popularnym sposobem zdobycia życia jest zebranie 100 pierścieni lub ich wielokrotności. Rzadziej, dodatkowe życie można uzyskać po zdobyciu każdych kolejnych 50000 punktów.

Zdobyciu dodatkowego życia towarzyszy najczęściej krótki dżingiel. Początkowo był on skróconą i uproszczoną wersją głównego tematu muzycznego. Z czasem, głównie w nowszysch grach, zaczęto używać dżingla z Sonic the Hedgehog 3 lub dźwięku towarzyszącego zebraniu Szmaragdu Chaosu. W grze Sonic the Hedgehog CD, po zdobyciu życia zamiast dżingla odtwarzany był krótki dźwięk "Yes!".

Ciekawostki Edytuj

  • W grze Knuckles' Chaotix nie ma systemu żyć. Zamiast tego, po zgninięciu gracz powraca do głównego huba gry, Newtrogic High Zone.
  • W grze Sonic the Hedgehog 3 w Launch Base Zone, gracz może zdobyć ogromną liczbę żyć. Aby to zrobić, gracz musi ustawić się na alarmie przywołującym Flyboty767 i wykonać Spin Dash. Kolejne badniki będą niszczone w kontakcie z postacią zwiększając uzyskiwane z nich punkty, dochodząc w końcu do 10000 za każdego badnika. W ten sposób, gracz może łatwo zdobywać życia za punkty.