FANDOM

Kapsuła' (カプセル Kapuseru?) zwana też Metalową klatką (ang. Metal Cage) lub Jajo-Więzieniem (ang. Egg Prison) – element rozgrywki w grach serii Sonic the Hedgehog. Jest to wielka metalowa klatka stworzona przez Doktora Eggmana do przetrzymywania zwierzątek, które niedługo mają zostać poddane robotyzacji. Czasami kapsuła miała nieco inne zastosowanie. Każda kapsuła składa się z przycisku, podstawki i właściwej klatki. Kapsuły pojawiają się po raz pierwszy w grze Sonic the Hedgehog na Sega Mega Drive.

Opis Edytuj

W czasie rozwoju serii, pojawiało się wiele projektów kapsuł. Każda z nich miała jednak ten sam cel - służyć jako więzienie. Najczęściej trzymane są w niej zwierzątka, rzadziej inne obiekty, np. badniki czy pierścienie. Każda kapsuła ma typowe dla twórczości Eggmana czarno-żółte pasy, najczęściej jest koloru szarego. Klatka opiera się na podstawce, którą są najczęściej małe nóżki (zdarzają się inne warianty). Do otwierania i zamykania kapsuły służy przycisk na jej szczycie. Jest to jedyny sposób na otwarcie kapsuły, gdyż wydaje się ona być niezniszczalna. Widać to m.in. w Sonic Lost World, gdzie kapsuła i jej zawartość mimo upadku z dużej wysokości pozostaje nienaruszona.

Kapsuły zwykle służą do oznaczenia końca całego poziomu - pojawiają się po zakończeniu walki z bossem, a ich zniszczenie pozwala na przejście dalej. We wszystkich klasycznych grach pojawiają się zwykle normalne kapsuły, ale często pojawiają się inne ich warianty. W Sonic CD kapsuła jest mniejsza i wystarczy ją zniszczyć poprzez wskoczenie w dowolny fragment. W ośmiobitowym Sonic the Hedgehog 2 kapsuły są latającymi podobiznami głowy Doktora Eggmana, które niszczy się poprzez wskoczenie w ich spodnią część. W Sonic the Hedgehog 3 niektóre kapsuły unoszą się w powietrzu, zlatując z góry.

W Sonic Adventure kapsuły pojawiają się tylko na końcu poziomów Sonica (czasami tylko w konkretnych misjach). Od czasu Sonic Adventure 2, kapsuły, podobnie jak signposty, zastąpione zostały w tej funkcji w dużej mierze przez pierścienie mety. Mimo tego kapsuł pojawiły się w grze Sonic Advance. Po pokonaniu bossa na środek areny zostaje zrzucona kapsuła. Postać może zostać przez nią odrzucona i odegra animację otrzymywania ciosu, ale żadne rzeczywiste obrażenia nie zostaną zadane. W Sonic Advance 2 Eggman wykorzystuje kapsułę do porwania Vanilli i kilku zwierzątek. W Sonic Advance 3 jedna z bonusowych minigier polega na wciskaniu wyznaczonych przycisków wielkiej kapsuły. Kolor przycisków zmienia się z czasem, z czerwonego na żółty i potem niebieski. Im szybciej gracz wciśnie przycisk, tym więcej punktów otrzyma. W Sonic Generations kapsuły pojawiają się w kilku misjach, w których gracz musi zniszczyć odpowiednią ich ilość aby uwolnić zwierzątka. Dopiero w Sonic the Hedgehog 4 kapsuły powracają do swojej pierwotnej funkcji, pojawiając się na końcu każdego poziomu, po pokonaniu bossa. W Sonic Lost World kapsuła oznacza koniec każdego zone. Zwykle położona jest na małej planetoidzie. Oprócz tego mniejsze kapsuły można normalnie znaleźć na poziomie i zniszczyć je, w celu zdobycia dodatkowych zwierzątek.

Odmiany Edytuj

Kapsuła Wispów Edytuj

Osobny artykuł: Kapsuła Wispów

Pojawiające się w Sonic Colors i Sonic Generations kapsuły, które Doktor Eggman zbudował w celu przetrzymywania Wispów. Pojawiają się ich trzy warianty: mniejszy, spotykany w pewnych ilościach na normalnych poziomach; większy występujący na końcu danego aktu; największy pojawiający się w przerywnikach filmowych.

Galeria Edytuj

[?
]
Galeria