FANDOM

PlayStation Portable (oficjalny skrót: PSP) – przenośna konsola gier wideo produkowana i sprzedawana przez Sony Computer Entertainment. Po raz pierwszy o pracach nad konsolą wspomniano na E3 2003, a pierwsza jej odsłona miała miejsce 11 maja 2004 na konferencji prasowej Sony przed E3 2004. Urządzenie zostało wydane w Japonii 12 grudnia 2004 roku, w Ameryce Północnej 28 października 2004, a w regionie PAL (m.in. Europa i Australia) 1 marca 2005 [Europa] i 11 kwietnia 2005 [Australia].

PlayStation Portable jest drugą podręczną konsolą gier wideo wykorzystującą format dysków optycznych, Universal Media Disc (UMD), jako główny nośnik danych. Innymi wyróżniającymi cechami konsoli są duży ekran, duże możliwości multimedialne i możliwość połączenia z PlayStation 3, innymi PSP i Internetem.

Konsola PSP ma większą moc obliczeniową i szersze możliwości multimedialne niż jej konkurent Nintendo DS. Po wydaniu we wczesnej fazie sierpnia 2007 przebudowanej, węższej i lżejszej (ang. slimmer and lighter) wersji PlayStation Portable nazwanej „Slim and Lite” (dalej w artykule: S&L) sprzedaż w październiku wzrosła czterokrotnie w Wielkiej Brytanii i zwiększyła się blisko dwukrotnie w Ameryce Północnej.

W styczniu 2014 Sony oświadczył, że zakończy produkcję dalszych konsol. Jego następcą została konsola PlayStation Vita. Sprzedaż zakończono:

  • w USA: w styczniu 2014 roku
  • w Japonii: w czerwcu 2014 roku
  • w pozostałych krajach świata: w grudniu 2014 roku.

Na tę konsolę wydano kilka gier z Soniciem.

Gry z serii Sonic the Hedgehog Edytuj