FANDOM

Być może szukałeś gry Sonic Blast na konsolę Sega Game Gear?
Cudzy1 Rozpraw się z Dr. Robotnikiem i zdobądź Szmaragdy Chaosu! Cudzy2
Tagline
Sonic 3D Blast: Flickies' Island (ソニック3D フリッキーアイランド Sonikku Surīdī Furikkī Airando?), często skracana do Sonic 3D Blast lub samego Sonic 3D – gra platformowa z serii Sonic the Hedgehog, stworzona przez studio Traveller's Tales, a wydana przez Segę w listopadzie 1996 roku. Znana jest przede wszystkim z unikatowego stylu rozgrywki - głównym celem nie jest przejście poziomu, a uratowanie i bezpieczne doprowadzenie do celu ptaszków Flicky. W przeciwieństwie do wielu tytułów, gra rozgrywa się w rzucie izometrycznym. W tym samym roku, gra została przeportowana na konsolę Sega Saturn oraz na PC, w zastępstwie za anulowaną Sonic X-treme.

Fabuła Edytuj

Doktor Robotnik odkrywa, że 7 Szmaragdów Chaosu znajduje się na Wyspie Flicky, jednak nigdzie nie może ich znaleźć. Po niedługim czasie odkrywa, że wyspa jest zamieszkana przez ptaki Flicky, a one same pochodzą z innego wymiaru. Mogą one podróżować pomiędzy oboma światami używając wielkich pierścieni. Robotnik postanawia zrobotyzować Flicky i wykorzystać je do zdobycia Szmaragdów. Niedługo potem na wyspę przybywają Sonic, Tails i Knuckles, aby powstrzymać Eggmana. Jest jednak za późno - Sonic odkrywa, że Robotnik już złapał Flicky i zamyka je w robotach. Sonic postanawia uwolnić Plicky oraz powstrzymać Robotnika przed zdobyciem Szmaragdów.

Rozgrywka Edytuj

GreenGrove

Przykład rozgrywki w Sonic 3D Blast

Rozgrywka w grze Sonic 3D Blast różni się od typowej platformówki z serii. Gracz ma widok nie z boku jak w poprzednich grach, ale widzi poziom pod pewnym kątem, co daje złudzenie poziomu 3D. Główny cel gry również został zmieniony. Zamiast po prostu przechodzić poziomy, Sonic musi niszczyć badniki i zabierać ze sobą Flicky, które są w nich uwięzione. Gdy gracz uratuje Flicky, będzie on za nim podążać. Jeżeli gracz zostanie uderzony, zebrane wcześniej Flicky rozproszą się i trzeba będzie je na nowo złapać. Nie ma limitu czasowego, jednakże gracz otrzymuje więcej punktów za szybsze przejście poziomu.

Każdy poziom składa się trzech aktów. Dwa pierwsze podzielone są na dwie lub trzy sekcje, każda zawierająca po pięć Flicków do zebrania (wyjątek stanowi drugi akt Panic Puppet Zone, gdzie nie trzeba zbierać Flicków). Każda sekcja zakończona jest zamknięty przejściem z wielkim pierścieniem, który się nad nim unosi. gracz musi zawiesić się na pierścieniu i wrzucić tam zebrane Flicky. Gdy zbierze wszystkie pięć, pierścień zniknie, a przejście otworzy się. Wejście do niego przeniesie gracza do następnej sekcji. Pełni to także funkcję checkpointa. Końcowa sekcja zakończona jest portalem, który wyprowadza Sonica z poziomu. Akt trzeci to walka z bossem, którym jest Doktor Robotnik w jednej z maszyn.

Sterowanie również przeszło zmiany. Gracz może poruszać Sonicem w ośmiu kierunkach po planszy, a także może skakać za pomocą przycisków A i C. Sonic został pozbawiony możliwości kucania, patrzenia w górę oraz popychania. Zmienił się sposób wykonywania niektórych ataków - aby się poturlać, gracz musi się rozpędzić a następnie wcisnąć przycisk B. Jeżeli Sonic stoi w miejscu, wciśnięcie B pozwala na użycie Spin Dasha. Będąc w posiadaniu Złotej osłony, gracz może wykonywać Blast Attack, będący pierwowzorem Homing Attacku oraz Stompu.

Sposób dostawania się do specjalnych poziomów także został zmieniony. Aby dostać się do specjalnego poziomu, gracz musi znaleźć Tailsa lub Knucklesa, a następnie dać mu 50 pierścieni (jednorazowo lub "na raty"). Jeżeli warunki zostaną spełnione, Sonic trafi do specjalnego poziomu. Zdobycie siedmiu Szmaragdów Chaosu pozwoli graczowi stoczyć walkę z finałową maszyną Doktora Robotnika w The Final Fight.

Postacie Edytuj

Wygląd Imię Opis
S3D-Sonic-2D Sonic the Hedgehog Niebieski jeż, potrafiący biegać z prędkością dźwięku. Pewnego dnia, Sonic wraz z Tailsem i Knucklesem udali się na Wyspę Flicky, gdyż podejrzewali, że że znajdują się tam Szmaragdy Chaosu. Przed nimi był Doktor Robotnik, który zrobotyzował Flicky oraz wykorzystywał je i ich zdolności do niecnych celów.
S3d-tails-2d Miles "Tails" Prower Lis z dwoma ogonami, które pozwalają mu latać. Najlepszy przyjaciel Sonica. Wraz z nim i Knucklesem trafia na Wyspę Flicky, gdzie pomaga Sonicowi oraz mieszkańcom.
S3d-knuckles-2d Knuckles the Echidna Czerwona kolczatka, posiadająca dużą siłę. Trafia wraz z Sonicem i Tailsem na Wyspę Flicky, gdzie pomaga Sonicowi oraz mieszkańcom.
S3D-Robotnik-2D Doktor Robotnik Zły naukowiec, którego celem jest podporządkowanie sobie świata. W tym celu poszukuje potężnych klejnotów - Szmaragdów Chaosu. Odnajduje ślady ich obecności na Wyspie Flicky. Udaje się tam, celem robotyzacji i zdobycia Szmaragdów.

Flicky Edytuj

Wygląd Imię Opis
S3D-NiebieskiFlicky-2D Niebieski Flicky Jest najłatwiejszy do zdobycia, gdyż sam szuka gracza i leci w jego kierunku.
S3D-RóżowyFlicky-2D Różowy Flicky Lata po większym terenie, ale również próbuje znaleźć gracza i do niego podlecieć.
S3D-CzerwonyFlicky-2D Czerwony Flicky O ile nie oddala się za bardzo, o tyle jest trudny do złapania, gdyż lata dosyć wysoko.
S3D-ZielonyFlicky-2D Zielony Flicky Jest najtrudniejszy do złapania, gdyż nie okazuje żadnego zainteresowania graczem, a nawet od niego ucieka.

Poziomy Edytuj

W Sonic 3D Blast pojawia się 7 poziomów oraz dodatkowy poziom z prawdziwym finałowym bossem.

  1. Green Grove Zone – poziom o tematyce Green Hill.
  2. Rusty Ruin Zone – poziom o tematyce starożytnych ruin.
  3. Spring Stadium Zone – poziom o tematyce parku rozrywki.
  4. Diamond Dust Zone – poziom o tematyce zimowej.
  5. Volcano Valley Zone – poziom o tematyce ognia.
  6. Gene Gadget Zone – poziom o tematyce przemysłowej.
  7. Panic Puppet Zone – poziom o tematyce przemysłowej.
  8. The Final Fight - dodatkowy – poziom o tematyce przemysłowej dostępny po zdobyciu wszystkich Szmaragdów Chaosu.
  • Specjalny poziom – czternaście specjalnych poziomów, po siedem na postać i po jednym na każdy Szmaragd.

Przeciwnicy Edytuj

Sprite Nazwa Poziom Opis
GreenGroveBadnik1
Osa Green Grove Zone Osa porusza się po wyznaczonym obszarze.
GreenGroveBadnik2
Krab Green Grove Zone Krab obraca dookoła siebie swoją kolczastą kulą.
GreenGroveBadnik3
Gąsienica Green Grove Zone Gąsienica wyskakuje spod ziemi co kilka sekund.
RustyRuinBadnik1
Krokodyl Rusty Ruin Zone Krokodyl porusza się po wyznaczonym obszarze w przód i w tył.
RustyRuinBadnik2
Pszczoła Rusty Ruin Zone Pszczoła lata po wyznaczonym obszarze.
SpringStadiumBadnik1
Komar Spring Stadium Zone Komar porusza się chaotycznie po dostępnym obszarze.
SpringStadiumBadnik2
Pająk Spring Stadium Zone Pająk kroczy do przodu i do tyłu po wyznaczonym obszarze.
SpringStadiumBadnik3
Małż Spring Stadium Zone Małż porusza się po wyznaczonym obszarze.
SpringStadiumBadnik4
Rozdymka Spring Stadium Zone, Gene Gadget Zone Rozdymka lata nad wyznaczonym obszarem, co jakiś czas nadymając się.
DiamondDustBadnik1
Bałwan Diamond Dust Zone Bałwan ślizga się po lodzie i strzela z armatki w kapeluszu.
DiamondDustBadnik2
Królik Diamond Dust Zone Królik podskakuje po dostępnym obszarze.
DiamondDustBadnik3
Pingwin Diamond Dust Zone Pingwin porusza się po wyznaczonym obszarze.
VolcanoValleyBadnik1
Biedronka Volcano Valley Zone Biedronka porusza się po wyznaczonym obszarze.
VolcanoValleyBadnik2
Komar Volcano Valley Zone Komar porusza się po dostępnym obszarze.
VolcanoValleyBadnik3
Nietoperz Volcano Valley Zone Nietoperz porusza się po wyznaczonym obszarze.
VolcanoValleyBadnik4
Skorpion Volcano Valley Zone Skorpion porusza się w przód i w tył po dostępnym obszarze.
GeneGadgetBadnik1
Ośmiornica Gene Gadget Zone Ośmiornica strzela pociskami w gracza.
GeneGadgetBadnik2
Mysz Gene Gadget Zone Mysz podąża za graczem.
PanicPuppetBadnik1
Pająk Panic Puppet Zone Pająk strzela pociskami w cztery kierunki.
PanicPuppetBadnik2
Helikopter Panic Puppet Zone Helikopter lata chaotycznie po dostępnym obszarze.

Bossowie Edytuj

Walka z bossem odbywa się w każdym akcie trzecim poziomu. W grze pojawiają się następujący bossowie:

Inne wersje i porty Edytuj

Wersja na Sega Saturn/PC Edytuj

Wersja na Saturna różni się od wersji na Mega Drive'a przede wszystkim grafiką oraz muzyką. Grafika została ulepszona, dodano także zjawiska atmosferyczne takie jak deszcz w Rusty Ruin Zone, śnieg w Diamond Dust Zone lub para w Volcano Valley Zone. Wersja ta posiada również całkowicie nowy soundtrack oraz piosenkę "You're My Hero" graną podczas napisów końcowych. Zostały zmienione tekże poziomy specjalne.

Sonic 3D: Director's Cut Edytuj

Sonic 3D: Director's Cut jest modyfikacją oryginalnej gry stworzoną przez jej głównego dewelopera, Jona Burtona. Przywraca ona niektóre usunięte elementy, usprawnia rozgrywkę a także dodaje nowe, jak np. system haseł z wersji gry na SEGA Channel czy Super Sonica. Jest ona nieoficjalna i tworzona przez Burtona niezależnie w wolnym czasie.

Kompilacje Edytuj

Sonic 3D Blast został wydany w następujących kompilacjach:

Inne Edytuj

Poza wymienionymi powyżej, Sonic 3D Blast został wydany na Steamie oraz na Wirtualną Konsolę Wii.

Komiksowa adaptacja Edytuj

Archie Sonic Blast

Okładka numeru

W styczniu 1997 roku, wydawnictwo Archie Comics wydało ósmy i ostatni specjalny numer komiksu, w którym, obok dwóch innych historii, zawarta została adaptacja gry Sonic 3D Blast podzielona na trzy części.

Opowiada ona o robotyzacji Flicków przez Doktora Robotnika i wejście do ich świata w celu pozyskania Szmaragdów Chaosu. Ostatecznie zostaje jednak powstrzymany przez Sonica, a Flicky zderobotyzowane przez Tailsa i Rotora.

Krytyka Edytuj

Gra otrzymała mieszane opinie. Podczas gdy niektórzy chwalili grę za grafikę, ścieżkę dźwiękową oraz wymagających bossów, inni krytykowali ją za złe sterowanie oraz nudne poziomy i rozgrywkę. Lepiej ocenianą wersją była wersja na Saturna - recenzenci jako dodatkowe zalety wymieniali przerobione poziomy specjalne oraz dodanie zjawisk atmosferycznych.

Ciekawostki Edytuj

  • Jest to ostatnia gra z serii wydana na Sega Mega Drive, a zarazem pierwsza wydana na Sega Saturn.
  • Nieużyta w finałowej wersji piosenka bossa z wersji beta została użyta ponownie w tym samym celu w grze Sonic the Hedgehog 4: Episode I.
  • To druga gra z serii, w której zdobycie siedmiu Szmaragdów Chaosu nie daje możliwości transformacji w Super Sonica.
  • To druga gra, w której kolor skarpetek Knucklesa jest inny niż być powinien - w grze są one niebieskie, zaś powinny być zielone. Pierwszą grą była Sonic 3 & Knuckles, w której skarpetki Knuckles z cut-scenek były żółte.
  • Wszystkie nazwy poziomów, podobnie jak w Sonic the Hedgehog CD, są aliteracjami.

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Sonic 3D Blast: Flickies' Island

  • Taka tam informacyja

    2 wiadomości
    • Pragnę was radośnie poinformować, iż jestem na ostatniej prostej w moim projekcie o ''...
    • Czy uda ci się napisać o grach: Sonic Rush i Sonic Rush Adventure?
  • Więcej Infromacji o Sonic 3D Blast

    2 wiadomości
    • Chciał bym żęby było napisane że ta gra jeszcze raz sie pojawiła w Sonic Mega Collections Plus!
    • A wiesz, że sam możesz to dodać? Na tym polega wikia...