FANDOM

Cudzy1 If the Rocket Shoe fits, wear it/ Cudzy2
Slogan z wersji na Game Gear
Sonic Chaos, znana również jako Sonic the Hedgehog Chaos, a w Japonii jako Sonic & Tails (ソニック&テイルス Sonikku to Teirusu?) – gra platformowa z serii Sonic the Hedgehog wydana na konsole Sega Master System oraz Sega Game Gear. Jej twórcą jest firma Aspect. Gra została wydana po raz pierwszy w 1993 roku. Była to ostatnia gra platformowa z serii na Master System w Europie.

W Sonic Chaos gracz może wcielić się w jedną z dwóch postaci: niebieskiego jeża Sonica, lub lisa z dwoma ogonami: Tailsa. Jest to pierwsza 8-bitowa gra w której Tails jest grywalną postacią, a także pierwsza gra z serii w której można korzystać z latania. Sonic Chaos w dużym stopniu przypomina rozgrywkę z 8-bitowego Sonic the Hedgehog 2, ale wprowadzono tu wiele nowych elementów.

Fabuła Edytuj

W japońskich instrukcjach do Sonic Chaos przedstawia się dwie wersje fabuły.

Game Gear Edytuj

Sonic Chaos intro GG

Czołówka gry

Akcja toczy się na Południowej Wyspie, gdzie znajdują się Szmaragdy Chaosu. Kiedy Sonic i Tails wyruszyli na przygodę, Doktor Robotnik zdobył jeden ze szmaragdów. W efekcie pozostałe szmaragdy zostały rozrzucone po wyspie. Sonic i Tails wrócili czym prędzej na Południową Wyspę i odkryli, że bez mocy Szmaragdów Chaosu cały ląd zatonie. Nie mając więcej czasu bohaterowie ruszyli aby ocalić wyspę, powstrzymując Robotnika i odzyskując szmaragdy.

Master System Edytuj

Od czasu kiedy sześć Szmaragdów Chaosu wróciło na Południową Wyspę minął rok. Pokój ponownie zawitał, kiedy szmaragdy wróciły do Północnej Jaskini. Sonic i Tails byli zajęciami regularnym bieganiem po wyspie. Pewnego dnia na wyspie usłyszano eksplozję. Flicky zbadał sytuację i zauważył, że Szmaragdy Chaosu zniknęły. Równowaga została zaburzona, a świat pogrążył się w chaosie. Południowej Wyspie groziło również zatonięcie. Doktor Robotnik przyleciał w swoim Egg Mobilu i trzymając czerwony Szmaragd Chaosu ogłosił że wykorzysta go do znalezienia pozostałych szmaragdów, które pozwolą mu podbić świat. Sonic i Tails ruszyli aby powstrzymać złego naukowca.

Rozgrywka Edytuj

Sonic Chaos posiada rozgrywkę na niemal takich samych zasadach jak poprzednie 8-bitowe tytuły z serii Sonic the Hedgehog. Gracz ma do wyboru dwie postaci: Sonic the Hedgehog, lub Miles "Tails" Prower. Obaj posiadają zdolność wykonywania Spin Attack, Spin Jump, oraz Spin Dash. Sonic może dodatkowo korzystać z Super Peel Out. Tails jest wolniejszy od Sonica, ale może latać. Różnica między bohaterami jest również taka, trzy dodatkowe życia i zero dodatkowych szans, a Tails pięć dodatkowych żyć i trzy dodatkowe szanse. Co więcej tylko Tails może zdobyć dodatkowe życie zbierając 100 pierścieni, ponieważ Sonic zostanie wtedy przeniesiony do specjalnego poziomu.

W monitorach pojawiły się nowe power-upy, obok tradycyjnych. Zachowano super pierścień (kilka pierścieni w jednym), nietykalność (krótkotrwała niewrażliwość na ataki), dodatkowe życia i buty szybkości (zwiększają prędkość biegu). Dodano Rocket Shoes - buty które przez pewien czas pozwolą postaci na latanie w powietrzu. Pojawiają się też Pogo Springi i monitory z zatrzymaniem czasu (te drugie tylko na specjalnych poziomach).

Aby odblokować dobre zakończenie jako Sonic należy zdobyć 5 Szmaragdów Chaosu na specjalnych poziomach. Szósty zdobywa się po pokonaniu finałowego bossa. Tails z kolei musi po prostu przejść całą grę, ponieważ nie może zbierać szmaragdów.

W Sonic Chaos poziomy kończą się tabliczką mety. Tym razem może ona nagrodzić gracza dodatkowym bonusem. Bonus jaki otrzyma gracz jest zależny od tego z jaką prędkością wbiegł na tabliczkę. Prędkość obliczana jest na podstawie czasu w jakim został ukończony poziom. Najwyższa możliwa prędkość to 999 km/h. Jeśli gracz osiągnie prędkość na którą składają się trzy takie same cyfry (np. 555 km/h) to zyska dodatkowe życie. Poniższa tabelka zawiera oznaczenia na tabliczkach i nagrody jakie otrzyma gracz.

Dr Robotnik Sonic Pierścień Tails Flicky Tył
Signpost-chaos
Signpost-chaos-sonic
Signpost-chaos-pierścień
Signpost-chaos-tails
Signpost-chaos-flicky
Signpost-chaos-tył
Nic
Dodatkowe życie (Sonic)
Dodatkowa szansa (Tails)
10 dodatkowych pierścieni i & 100 punktów
Dodatkowe życie (Tails)
Dodatkowa szansa (Sonic)
Nic
Odbij tabliczkę jeszcze raz

Postacie Edytuj

Grywalne Edytuj

Niegrywalne Edytuj

Poziomy Edytuj

Mecha GH MS

Mecha Green Hill Zone

W Sonic Chaos jest łącznie sześć normalnych poziomów, podzielonych na trzy akty. Trzeci akt jest krótki i składa się głównie z walki z bossem. Pokonanie bossa pozwala przejść do kolejnego poziomu

Przeciwnicy Edytuj

Sprite Nazwa Poziom Opis
Bane Motora Sprite SC
Bane Motora Turquoise Hill Zone, Mecha Green Hill Zone Bane Motora patroluje wyznaczony teren. Na skorupie posiada sprężynę, odbijająca gracza.
Beeton sprite
Beeton Turquoise Hill Zone, Gigalopolis Zone, Electric Egg Zone Beeton podlatuje na wyznaczony obszar, po czym leci dalej w swoim kierunku.
Dokabuton sprite
Dokabuton Gigalopolis Zone Dokabuton patroluje wyznaczony teren.
Frogger sprite
Frogger Sleeping Egg Zone Frogger skacze po wyznaczonym terenie.
Tsuno tsuno sprite
Tsuno-tsuno Sleeping Egg Zone Tsuno-tsuno podskakuje po wyznaczonym terenie.
Mecha Chick sprite 1
Mecha Hiyoko Aqua Planet Zone Mecha Hiyoko skaczą w stronę gracza.
Prawdopodobnie-bomb sonic chaos-spr
Bomb Electric Egg Zone Bomb dokonuje samozniszczenia gdy zbliża się gracz.

Bossowie Edytuj

Bead Worm Boss

Dangerous Ball Tower

Większość bossów w Sonic Chaos to Główne roboty, czyli specjalne maszyny zbudowane przez Doktora Robotnika w celu zgładzenia Sonica i Tailsa. Ostatni boss jest pilotowany przez złego naukowca we własnej osobie. Gracz walczy z bossami pod koniec krótkiego, trzeciego aktu każdego poziomu.

Krytyka Edytuj

Sonic Chaos spotkało się z pozytywnymi recenzjami. GamePro wychwaliło grafikę i rozgrywkę. Sega Magazine również dobrze oceniło wersję na Master System. Czterech recenzentów z Electronic Gaming Monthly wystawiło grze ocenę 8.25/10. Pochwalono grafikę, możliwość grania Tailsem, a także przyznano że gra posiada te same elementy które uczyniły 16-bitowe tytuły dobrymi grami. Mean Machines Sega z kolei dało grze 71%. Grafikę i rozgrywkę pochwalono, ale skrytykowano brak oryginalności i prawdziwego wyzwania.

Z biegiem lat gra otrzymywała nieco bardziej mieszane oceny. Lucas M. Thomas z IGN wystawił wersji na Virtual Console ocenę 7/10. Tak samo grę ocenił Dan Whitehead z Eurogamer. Darren Calvert z Nintendo Life skrytykował grę za brak inspiracji i prawdziwego wyzwania.

W 1994 roku Sonic Chaos otrzymało nagrodę "Najlepszej gry na Sega Game Gear" od Electronic Gaming Monthly.

Inne wersje i porty Edytuj

Po wydaniu wersji na Master System, firma Majesco z USA wydała grę na Game Gear. Wersja z Game Gear pojawiła się potem jako jedna z mini-gier, możliwych do odblokowania w Sonic Adventure DX: Director's Cut (wersja z 2003/2004 roku). Aby ją odblokować należy zdobyć 60 emblematów albo wykonać wszystkie 60 misji. W 2004 gra została również dołączona do kompilacji Sonic Mega Collection Plus. Wersja z Master System została ponownie wydana dopiero w 2009 roku, na Virtual Console Nintendo Wii.

Różnice między wersjami Edytuj

Pomiędzy wersjami na Master System i Game Gear występują pewne różnice:

  • Rozdzielczość w wersji na Game Gear jest mniejsza niż w wersji na Master System.
  • Kolorystyka niektórych poziomów różni się między wersjami. Szczególnie widać to w Turquoise Hill Zone (brązowa ziemia na Master System i pomarańczowa na Game Gear), albo Mecha Green Hill Zone (zielone niebo w wersji na Master System i pomarańczowe w wersji na Game Gear).
  • Ekran tytułowy i ekran wyboru postaci różnią się.
  • Niektóre utwory muzyczne zmieniono w wersji na Game Gear. Przykłady to Gigalopolis Zone, albo Aqua Planet Zone.
  • W wersji na Game Gear bossowie zajmują większą część ekranu.
  • Dangerous Ball Tower nie Master System siedzi na plamie nad kolcami, ale w wersji na Game Gear cała arena jest płaska.
  • Zależnie od wersji bossowie muszą otrzymać różną ilość uderzeń, aby zostali pokonani.
  • Po pokonaniu finałowego bossa i ucieczce Robotnika w wersji na Master System ekran robi się biały, ale w wersji na Game Gear grany jest dżingiel, a postać odtwarza swoją animację zwycięstwa.
  • W złym zakończeniu w wersji na Master System Sonic zwija się w kulkę kiedy goni Robotnika. W wersji na Game Gear przewraca się.
  • W wersji na Master System prawdziwe imię Tailsa podczas napisów końcowych brzmi Miles Power, zamiast Miles Prower. W wersji na Game Gear poprawiono ten błąd.
  • Wersja na Game Gear posiada także różnice regionalne. W japońskiej wersji zmieniono czcionkę, ekran tytułowy, imię Robotnika zamieniono na Eggman w napisach końcowych. W innych wersjach gry nazwę poziomu Gigalopolis Zone zmieniono na Gigapolis Zone.

Ciekawostki Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki