Cudzy1 By the Mania, for the Mania. Cudzy2
Slogan

Sonic Mania (ソニックマニア Sonikku Mania?) – gra platformowa z serii Sonic the Hedgehog. Jej premiera odbyła się 15 sierpnia 2017 roku. Powstała we współpracy Sonic Team, Christiana Whiteheada, Headcannon i PagodaWest Games.[1]

Sonic Mania oferuje rozgrywkę nawiązującą do klasycznych tytułów z serii (Sonic the Hedgehog, Sonic the Hedgehog 2, Sonic the Hedgehog 3 & Knuckles, oraz Sonic the Hedgehog CD). W grze dostępne są trzy grywalne postaci: Sonic, Tails i Knuckles. Sonic Mania zawiera zarówno nowe, jak i odświeżone poziomy z dawnych lat.

Produkcja Edytuj

Produkcja Sonic Mania rozpoczęła się w 2015 roku. Pierwotnie gra miała ukazać się już w 2016 roku, ale Sega postanowiła dać zespołowi więcej czasu, w celu dopracowania gry. W składzie grupy tworzącej grę znajdowali się Christian Whitehead i Simon Thomley, którzy wcześniej zajmowali się tworzeniem portów starszych gier z Soniciem. Tee Lopes, YouTuber, który stworzył wiele remiksów utworów z klasycznych gier serii skomponował ścieżkę dźwiękową do gry. Członkowie PagodaWest Games - Jared Kasl i Tom Fry, którzy pracowali również nad fanowską przeróbką Sonic the Hedgehog 2 w HD zajęli się projektowaniem poziomów.

Zwiastun gry został po raz pierwszy zaprezentowany dnia 22 lipca 2016 podczas imprezy świętującej 25-lecie serii Sonic the Hedgehog w San Diego na Comic-Con 2016. Wtedy premiera była planowana na wiosnę 2017 roku, a sama gra zostać wydana na konsole PlayStation 4 i Xbox One oraz PC. Takashi Iizuka powiedział, że projekt narodził się z miłości fanów do klasycznych dwuwymiarowych platformówek z Soniciem. Dodał również, że jest to pierwsza tego typu współpraca dla Segi i liczy na to że fani będą zadowoleni z gry.[1] Christian Whitehead zaznaczył również, że gra będzie dłuższa niż Sonic Generations.[2]

W lipcu 2016 firma Renegade Kid zaproponowała port Sonic Mania na Nintendo 3DS. Jednak 29 sierpnia 2016 Renegade Kid ogłosiło że ich studio zostanie zamknięte i podzielone na dwie osobne firmy: Atooi oraz Infitizmo. Tym samym możliwość ukazania się portu Sonic Mania na Nintendo 3DS pozostaje znikoma.[3][4] 12 stycznia 2017 roku oficjalnie ogłoszono, że Sonic Mania ukaże się na Nintendo Switch, przy czym Tantulus Media pomogło przy portowaniu gry. 16 marca 2017 ujawniono, że aby dopracować grę twórcy przełożyli premierę na lato 2017 roku.

Gra otrzymała jak dotąd jedną aktualizacje w której dodano dedykowany przycisk dla aktywowania Super transformacji (wcześniej aby ją aktywować trzeba było dwukrotnie wcisnąć przycisk skoku). Z tego powodu na konsolach zmieniono przyciski do aktywowania Trybu debugowania. Naprawiono też trochę błędów. W przyszłości mogą pojawić się kolejne aktualizacje.

Fabuła Edytuj

Sonic i Tails Edytuj

SonicMania-Intro-Sonic

Sonic i Tails na Angel Island Zone

Po uratowaniu Angel Island, Sonic i Tails odpoczywali, gdy nagle zaczęli odbierać sygnały o potężnym źródle energii. Okazało się, że nie były to Szmaragdy Chaosu, a inna nieznana moc. Tails przekonał Sonica, aby poszli to zbadać. Bohaterowie polecieli na Tornadem na Angel Island, gdzie znajdowało się źródło. Okazało się, że nie byli jedynymi, którzy odkryli energię. Po dotarciu na miejsce odkryli, że specjalny oddział Eggrobo - Hard-Boiled Heavies, zdobył już tajemniczy klejnot. Moc Phantom Ruby wysłała Sonica i Tailsa do Green Hill Zone. Bohaterowie zaczęli gonić roboty, ale po drodze zaatakował ich Doktor Robotnik i jego Death Egg Robot. Mimo wszystko Sonic i Tails zniszczyli robota, który wylądował kilka metrów pod ziemią. Bohaterowie zeszli na dół i z ukrycia obserwowali, jak Robotnik zabiera swoim Hard-Boiled Heavies Phantom Ruby. Roboty odleciały, podczas gdy doktor użył mocy kamienia do zagięcia czasoprzestrzeni. Sonic i Tails znaleźli się w Chemical Plant Zone. Po pokonaniu tam Robotnika przedostali się do Studiopolis Zone przez studzienkę kanalizacyjną. Zostali tam zaatakowani przez Heavy Gunnera, ale go pokonali. Następnie stoczyli kolejną potyczkę z Robotnikiem. Doktor uciekł tym razem na swoją latającą fortecę - Flying Battery Zone. Sonic i Tails dogonili go tam i znowu pokonali. Ścigali następnie doktora do Press Garden Zone, gdzie pokonali Heavy Shinobi. Zanim jednak złapali Robotnika, doktor przeniósł ich mocą Phantom Ruby na Małą Planetę. Sonic i Tails wylądowali w przeszłości Stardust Speedway Zone. Następnie odbyli podróż do teraźniejszości, gdzie stoczyli walkę z Metal Soniciem. Po wyjściu z Hydrocity Zone bohaterowie lecieli Tornadem w kierunku Mirage Saloon Zone. W trakcie lotu zaatakowały ich roboty Robotnika, oraz Heavy Magician, która strąciła ich samolot. Sonic i Tails kontynuowali przeprawę i pokonali robota. Bohaterowie dotarli do Oil Ocean Zone, gdzie pokonali Robotnika, a następnie do Lava Reef Zone, gdzie udało im się zwyciężyć w walce z Heavy Rider. W Metallic Madness Zone znowu pokonali Robotnika i dotarli prosto do jego bazy w Titanic Monarch Zone.

Po pokonaniu Robotnika w finałowej walce, dostępne są dwa zakończenia. Jeśli gracz nie zebrał Szmaragdów Chaosu, to Sonic i Tails zniszczą ostateczną maszynę Robotnika. Następnie uciekną z Knucklesem z Titanic Monarch Zone. Mała Planeta wciąż pozostanie jednak zmechanizowana przez Robotnika. W przypadku zebrania szmaragdów, Robotnik ucieka do innego wymiaru. Tam, Heavy King zabiera doktorowi Phantom Ruby. Robotnik i Heavy King walczą o kamień, podczas gdy Sonic transformuje się w Super Sonica i pokonuje ich obu, oraz odzyskuje Phantom Ruby. Tails i Knuckles obserwują z oddali, jak Mała Planeta zrywa łańcuch, którym Robotnik przykuł ją do ziemi. Następnie planeta znika, a bohaterowie dostrzegają na niej świecącą głowę Sonica. Jeż przechodzi przez portal, który otworzył dla niego Phantom Ruby.

Knuckles Edytuj

SonicMania-Intro-Knux

Knuckles napotyka na Hard-Boiled Heavies

Po uratowaniu Angel Island, Knuckles odpoczywał blisko wybrzeża wyspy. Nagle dostrzegł, jak specjalny oddział Eggrobo - Hard-Boiled Heavies, ukradł Phantom Ruby. Kolczatka został potrącony przez roboty i teleportowany do Green Hill Zone. Podczas pościgu za robotami, Knucklesa zaatakował Doktor Robotnik i jego Death Egg Robot. Mimo wszystko Knuckles zniszczył robota, który wylądował kilka metrów pod ziemią. Kolczatka zszedł na dół i z ukrycia obserwował, jak Robotnik zabiera swoim Hard-Boiled Heavies Phantom Ruby. Roboty odleciały, podczas gdy doktor użył mocy kamienia do zagięcia czasoprzestrzeni. Knuckles znalazł się w Chemical Plant Zone. Po pokonaniu tam Robotnika przedostał się do Studiopolis Zone przez studzienkę kanalizacyjną. Został tam zaatakowany przez Heavy Gunnera, ale go pokonał. Następnie stoczył kolejną potyczkę z Robotnikiem. Doktor uciekł tym razem na swoją latającą fortecę - Flying Battery Zone. Knuckles dogonił go i tam, ale naukowiec znowu się ewakuował. W Press Garden Zone pokonał w walce Heavy Shinobi. Zanim jednak złapał Robotnika, doktor przeniósł go mocą Phantom Ruby na Małą Planetę. Knuckles wylądował w przeszłości Stardust Speedway Zone i wkrótce udało mu się dostać do teraźniejszości. Musiał tam pokonać Metal Sonica, aby przejść do Hydrocity Zone. Knuckles dołączył potem do Sonica i Tailsa, którzy w samolocie Tornado lecieli nad Mirage Saloon Zone. Zaatakowała ich wtedy Heavy Magician, która zrzuciła Knucklesa z samolotu. Knuckles przeszedł przez pustynię i pokonał robota. Po pokonaniu Robotnika w Oil Ocean Zone, Knuckles dostał się do Lava Reef Zone. W Hidden Palace Zone Knuckles powstrzymał Heavy Kinga przed kradzieżą Głównego Szmaragdu. Po pokonaniu Robotnika w Metallic Madness Zone, Knuckles dostał się do jego bazy w Titanic Monarch Zone. Po zniszczeniu robota, Knuckles uciekł wraz z Soniciem i Tailsem z Małej Planety. Trzej bohaterowie obserwowali następnie zniszczenie bazy Robotnika

Rozgrywka Edytuj

Główna rozgrywka Edytuj

Studiopolis Act 2 03

Przykład rozgrywki w Studiopolis Zone, Akt 2

Sonic Mania prezentuje sobą rozgrywkę podobną do tej z klasycznych gier z serii, na konsolę Sega Mega Drive. Gra jest w 2D i korzysta z 16-bitowych sprite'ów. W Sonic Manii dostępne są trzy grywalne postaci: Sonic the Hedgehog, Miles "Tails" Prower i Knuckles the Echidna. Celem gry jest dotarcie do mety na końcu poziomu, tudzież pokonanie bossa. Tak jak w poprzednich grach, można zbierać pierścienie. Po otrzymaniu obrażeń gracz traci zebrane pierścienie, ale zachowuje życie. Postać może zebrać część upuszczonych pierścieni, zanim te znikną. Jeśli gracz nie ma przy sobie pierścieni, natychmiastowo ginie. Życie można również stracić przez utonięcie, wpadnięcie w przepaść, lub zgniecenie. Gracz może zdobyć Dodatkowe życie po zniszczeniu Monitora, po zebraniu 100 pierścieni, a także za każde kolejne zdobywane 50000 punktów. Po straceniu życia, gracz odradza się przy ostatnim punkcie kontrolnym, jaki dotknął. Po straceniu wszystkich żyć gracz musi zaczynać od początku (jeśli grał na trybie bez zapisu), lub od pierwszego aktu poziomu na którym to się stało (tryb z zapisem, na który jest 8 miejsc).

Wybór postaci ma wpływ na umiejętności gracza. Sonic jest najszybszą postacią. Może korzystać ze swoich umiejętności jakimi są Spin Jump, Spin Attack i Spin Dash. Dodatkowo pojawiła się tu nowa umiejętność, o nazwie Drop Dash. Umożliwia wykonanie Spin Dasha po lądowaniu, co eliminuje problem tracenia prędkości. Tails może dodatkowo latać, a Knuckles szybować, wspinać się po ścianach, a także uderzać przeciwników swoimi pięściami. W zamian za to skacze on niżej niż reszta. Gracz może wybrać towarzyszącą mu postać, która będzie za nim podążała. W tym trybie, jeden z graczy może np. sterować Soniciem, a drugi Tailsem. Druga postać nie traci pierścieni przy otrzymywaniu obrażeń. Tails może również podnosić Sonica i lecieć razem z nim. Istnieją tu trzy podstawowe power-upy: Nietykalność, Buty szybkości i Osłona. Można je zdobyć poprzez niszczenie monitorów. Powracają tutaj także osłony żywiołowe, znane z Sonic the Hedgehog 3 & Knuckles. Elektryczna osłona przyciąga do gracza pierścienie i pozwala wykonać podwójny skok. Wodna osłona pozwala oddychać pod wodą i wykonywać Bound Jump. Ognista osłona uodparnia postać na ogień, a także pozwala wykonywać Fire Dash. Ognista i elektryczna osłona gasną jednak przy kontakcie z wodą. Każdą osłonę traci się przy otrzymywaniu obrażeń, ale zachowuje się pierścienie. Dodatkowo osłony posiadają różne inne właściwości na niektórych poziomach, jak np. ognista może palić kolczaste mosty w Green Hill Zone, a elektryczna przyciąga gracza do magnetycznych powierzchni w Flying Battery Zone. Innym power-upem jest połączony pierścień z Knuckles' Chaotix, który sprawia, że po otrzymaniu obrażeń pierścienie gracza łączone są w kilka większych, co ułatwia ich odzyskiwanie.

Mania-SpecialStage2

Jeden ze Specjalnych poziomów

Tak jak w innych klasycznych grach, gracz może zbierać Szmaragdy Chaosu. W tym celu należy wskoczyć w wielki pierścień (kilka wielkich pierścieni jest ukrytych w danym akcie), aby dostać się na specjalny poziom. Specjalny poziom trzeba następnie ukończyć, aby zdobyć szmaragd. Dzięki szmaragdom gracz może zmienić się w Super Sonica, Super Tailsa lub Super Knucklesa a także odblokować poziom Egg Reverie Zone. Pojawiają się również Bonusowe poziomy, do których można wejść poprzez wskoczenie do okręgu z gwiazdek nad punktem kontrolnym. Aby jednak wejście się pojawiło, gracz musi mieć przynajmniej 25 pierścieni. Bonusowy poziom umożliwia zbieranie medali, które używane są do odblokowywania dodatkowych trybów i opcji.

Opcje dodatkowe Edytuj

Opcje dodatkowe są dostępne tylko w trybie bez zapisu. Są to:

  • Tryb debugowania – tryb, w którym gracz może zamienić się w przedmiot oraz umieścić go w poziomie. Jako przedmiot, gracz posiada dowolność ruchu w pionie i poziomie.
  • Umiejętności Sonica – pozwala na wybór umiejętności, jaką będzie posiadał Sonic. Dostępne są 3 opcje: Mania, CD oraz S3&K, które wyposażają gracza odpowiednio w Drop Dash, Super Peel Out lub Insta-shield.
  • & Knuckles – specjalny tryb, w którym graczowi będzie towarzyszył Knuckles, na podobnej zasadzie jak Tails w trybie Sonic i Tails. Knuckles może również towarzyszyć Knucklesowi. W ostatnim przypadku, gracz otrzymuje alternatywne zakończenie po zdobyciu wszystkich Szmaragdów.

Time Attack Edytuj

Time Attack to tryb, w którym gracz może wrócić do uprzednio ukończonych poziomów z gry. W Time Attack celem gracza jest przejście poziomu z jak najlepszym czasem. Rekordy są wyświetlane na globalnych rankingach. Gracz może również szybko zrestartować poziom, dzięki nowej opcji.

Competition Mode Edytuj

Competition Mode to tryb, w którym dwaj gracze ścigają się przez wybrane poziomy na podzielonym ekranie. W tym trybie można zmieniać zawartość monitorów na kolejno: standardowe (takie jak w normalnej rozgrywce), teleportujące oraz losowe. Można też wybrać ilość rund (1 runda to jeden akt danego poziomu).

Dodatki Edytuj

Mean Bean Mania

Tryb Mean Bean

Tryby dodatkowe są dostępne w zakładce Extras. Są to:

  • Blue Sphere – tryb, w którym gracz może zagrać w poziomy z Blue Sphere. Opcja "Mania" wykorzystuje nowe układy poziomów z zielonymi i fioletowymi kulkami.
  • Mean Bean – tryb oparty na grze Dr. Robotnik's Mean Bean Machine oraz na bossie Chemical Plant Zone. Składa się z pięciu poziomów. Dostępne są opcje gry: z komputerem lub drugim graczem. Gra toczy się, dopóki któryś z graczy nie straci możliwości ruchu.
  • D.A. Garden – menu pozwalające na odsłuchanie ścieżki dźwiękowej gry (51 utworów wraz z nazwami).

Ponadto, w prawym dolnym rogu znajduje się postęp gracza w bonusowych poziomach w postaci siatki z medalami o wymiarach 8 na 4. Gracz może również zobaczyć listę płac.

Postacie Edytuj

Główne postacie Edytuj

Wygląd Imię Opis
Mania Sonic art 2
Sonic the Hedgehog Najszybszy jeż świata. Sonic jest właścicielem samolotu Tornado i najlepszym przyjacielem Tailsa. Sonic musi pokrzyżować diaboliczne plany Doktora Robotnika i Hard-Boiled Heavies. Sonic potrafi skakać bardzo wysoko, a także umie wykonywać Drop Dash. Po zebraniu siedmiu Szmaragdów Chaosu może transformować się w Super Sonica.
Sonic Mania Tails art 1
Miles "Tails" Prower Młody lis z dwoma ogonami i lojalny przyjaciel Sonica. Zwykle jeż pozwala mu pilotować samolot Tornado. Tails musi pokrzyżować niecne plany Doktora Robotnika i Hard-Boiled Heavies. Tails może kręcić swoimi ogonami, aby latać. Po zebraniu siedmiu Szmaragdów Chaosu może transformować się w Super Tailsa.
Sonic Mania Knuckles art 1
Knuckles the Echidna Czerwony kolczatka, strażnik Głównego Szmaragdu. Urodził się i wychował na Anielskiej Wyspie. Spokój na jego rodzimej wyspie został zakłócony przez Doktora Robotnika i Hard-Boiled Heavies. Knuckles musi ich teraz powstrzymać, aby ocalić świat. Knuckles potrafi niszczyć niektóre ściany, szybować, a także wspinać się po ścianach. Po zebraniu siedmiu Szmaragdów Chaosu może transformować się w Super Knucklesa.
Eggman Mania 2
Doktor Robotnik Samo-zadeklarowany geniusz zła i megaloman. Jego celem jest podbój świata, lecz Sonic zawsze znajduje sposób by go powstrzymać. Tym razem Eggman wysyła elitarny oddział Hard-Boiled Heavies w celu odzyskania potężnego Phantom Ruby. Z jego mocą Eggman może zaginać czasoprzestrzeń i kształtować ją wedle swego uznania.

Hard-Boiled Heavies Edytuj

Wygląd Imię Opis
Heavy King sprite
Heavy King Lider Hard-Boiled Heavies. Dowodzi swoim elitarnym oddziałem za pomocą czujnego oka i potężnego berła. Pojawia się jako boss Knucklesa w Lava Reef Zone. Jego transformacja to Phantom King.
Heavy Gunner sprite
Heavy Gunner Postrzeleniec zapewniający solidną dawkę zniszczenia. Uzbrojony w bazookę. Często lata swoim helikopterem, aby siać terror z przestworzy. Pojawia się jako mini-boss w Studiopolis Zone. Jego transformacja to Phantom Gunner.
Heavy Shinobi sprite
Heavy Shinobi Robot-ninja wykorzystujący Asterony jako shurikeny. Jedno cięcie jego miecza zamraża gracza. Pojawia się jako boss w Press Garden Zone. Jego transformacja to Phantom Shinobi.
HeavyMagician-sprite
Heavy Magician Mistyczna iluzjonistka dysponująca oszałamiającymi sztuczkami. Może stwarzać groźne miraże. Dzięki magicznemu cylindrowi, jest w stanie transformować się w rywali Sonica z przeszłości. Jej transformacja to Phantom Magician.
Heavy Rider sprite
Heavy Rider Poszukująca emocji robot. Dosiada swojego zaufanego Motobuga o imieniu Jimmy. Uwielbia wykonywać niebezpieczne akrobacje i skoki. Uzbrojona w kolczastą kulę na łańcuchu. Jej transformacja to Phantom Rider.

Inne Edytuj

Poziomy Edytuj

PressGarden-Akt1

Press Garden Zone, jeden z oryginalnych poziomów w grze

W Sonic Manii pojawia się 12 normalnych poziomów, dodatkowy, specjalny oraz bonusowy. Niektóre z nich są odświeżonymi wersjami poziomów z dawnych lat. Każdy poziom składa się z dwóch aktów. Pod koniec każdego aktu gracz musi stoczyć walkę z bossem. Poziomy kończą się dotknięciem tabliczki mety lub zniszczeniem kapsuły.

Przeciwnicy Edytuj

Sprite Nazwa Poziom Opis
Motobug Mania
Motobug Green Hill Zone Motobug porusza się powoli po wyznaczonym obszarze.
Buzz Bomber Mania
Buzz Bomber Green Hill Zone Buzz Bomber strzela w gracza pociskiem z żądła i odlatuje.
Chopper Mania
Chopper Green Hill Zone Chopper wyskakuje spod mostów, a także porusza się wolno w zbiornikach wodnych.
Crabmeat Mania
Crabmeat Green Hill Zone Crabmeat porusza się po dostępnym obszarze i strzela pociskami ze swoich szczypców.
Newtron 1 Mania
Newtron Green Hill Zone Newtron występuje w dwóch wariantach. Zielony strzela pociskami, a niebieski opuszcza się na ziemię i szarżuje w kierunku gracza.
Batbrain Mania
Batbrain Green Hill Zone Batbrain czyha w podziemnych sekcjach, gdzie atakuje gracza lecąc na niego.
Spiny Mania
Spiny Chemical Plant Zone Spiny strzela pociskami z ust. Można go spotkać na podłożu i na ścianach.
Grabber Mania
Grabber Chemical Plant Zone Grabber łapie gracza w swoje odnóża i trzyma go do momentu, w którym się zdetonuje.
CaterkillerjrMania-spr
Catakiller, Jr. Chemical Plant Zone Catakiller, Jr. lata po wyznaczonym obszarze i co jakiś czas tworzy wokół siebie impuls elektryczny.
SPZ-Ślimak-spr
Canista Studiopolis Zone Canista strzela klatkami filmowymi ze swojej muszli.
SPZ-Mikrofon-spr
Mic Drop Studiopolis Zone Mic Drop zwisa na nitce przymocowanej do pobliskiego obiektu i czasami się elektryzuje.
Shutterbug-spr
Shutterbug Studiopolis Zone Shutterbug lata po dostępnym obszarze i próbuje wlecieć w gracza.
SPZ-Orbinaut-spr
Tubinaut Studiopolis Zone Tubinaut obraca wokół siebie kulami, tworząc niezniszczalną tarczę.
Blaster Mania
Blaster Flying Battery Zone Blaster porusza się wolno po wyznaczonym obszarze i strzela pociskami.
Technosqueek Mania
Technosqueek Flying Battery Zone Technosqueek porusza się szybko po dostępnych powierzchniach (ścianach, podłodze, suficie).
Clucker Mania
Clucker Flying Battery Zone Clucker stoi na podstawce, strzela jajkami w kierunku gracza.
Madmole Mania
Madmole Flying Battery Zone Madmole obsługują stanowiska z generatorami elektryczności.
DragonflyMania-sprite
Dragonfly Press Garden Zone Dragonfly porusza się w górę i w dół.
Juggle Saw-spr
Juggle Saw Press Garden Zone Juggle Saw występuje w parach. Oba badniki rzucają między sobą piłą tarczową.
Splats Mania
Splats Press Garden Zone Splats wyskakuje z butelek z atramentem i skacze po pobliskim obszarze.
Bombbearer Mania
Bombbearer Press Garden Zone Bombbearer trzyma zamrażającą kulę, którą próbuje zrzucić na gracza.
PGZ-Dzięcioł-spr
Woodrow Press Garden Zone Woodrow stuka w drzewo, z którego spadają bomby.
AsteronMania-sprite
Asteron Press Garden Zone Asterony są używane jako shurikeny przez Heavy Shinobiego.
Dango Mania
Dango Stardust Speedway Zone Dango broni się przed atakami zwijając się w kulkę.
Hotaru Mania
Hotaru Stardust Speedway Zone Hotaru strzela laserem ze swojej żarówki
Kabasira-Mania
Kabasira Stardust Speedway Zone Kabasira lata po wyznaczonym terenie, tworząc swoje kopie.
Kanabun Mania
Kanabun Stardust Speedway Zone Kanabun porusza się dookoła drogi, a także w górę i w dół.
BlastoidMania-spr
Blastoid Hydrocity Zone Blastoid strzela seriami pocisków ze swojego działka.
BuggernautMania-spr
Bugernaut Hydrocity Zone Bugernauty podążają za graczem.
JawzMania-spr
Jawz Hydrocity Zone Jawz leci w wyznaczonym kierunku.
JelliesMania-spr
Jellies Hydrocity Zone Jellies łapie gracza w swoje macki i trzyma aż do autodestrukcji.
MegaChopperMania-spr
Mega Chopper Hydrocity Zone Mega Chopper przyczepia się do gracza i utrudnia mu poruszanie się.
PointdexterMania-spr
Pointdexter Hydrocity Zone Pointdexter nadyma się, wysuwając kolce.
TurboSpikerMania-spr
Turbo Spiker Hydrocity Zone Turbo Spiker wyłania się zza wodospadu i wystrzeliwuje rakietę.
Armadilloid
Armadilloid Mirage Saloon Zone Armadilloid strzela w gracza małymi pociskami.
Bumpalo
Bumpalo Mirage Saloon Zone Bumpalo szarżuje na gracza.
Cactula
Cactula Mirage Saloon Zone Cactula wyłania się z kaktusów, zrzuca małe kulki.
Rattlekiller-spr
Rattlekiller Mirage Saloon Zone Rattlekiller owija się wokół kolumn.
Roller Mania
Roller mk.II Mirage Saloon Zone Roller odbija się i skacze za graczem.
Vultron Mania
Vultron Mirage Saloon Zone Vultron leci za graczem.
Aquis Mania
Aquis Oil Ocean Zone Aquis patroluje Oil Ocean i gdy tylko wykryje gracza, strzela w niego kulami oleju.
Octus Mania
Octus Oil Ocean Zone Octus unosi się i strzela pociskami.
Gohla Mania
Sol Oil Ocean Zone Sol otacza się kulami ognia, które kolejno odrzuca w stronę gracza.
FirewormMania-spr
Fireworm Lava Reef Zone Fireworm wyłania się z otworów w ścianach
Iwamodoki Mania
Iwamodoki Lava Reef Zone Iwamodoki wybucha, gdy gracz znajdzie się w pobliżu.
RexonMania-spr
Rexon Lava Reef Zone Rexon wyłania się z lawy i pluje w gracza pociskiem. Jego grzbiet może służyć jako platforma i nie znika nawet jeśli gracz zniszczy głowę robota
ToxomisterMania-spr
Toxomister Lava Reef Zone Toxomister wytwarza trującą chmurę gazów.
BigbomMania-spr
Bigbom Metallic Madness Zone Bigbom wyrzuca mniejsze kopie siebie i wybucha.
MechabuMania-spr
Mecha-Bu Metallic Madness Zone Mecha-Bu atakuje swoją piłą tarczową.
PohBeeMania-spr
Poh-Bee Metallic Madness Zone Poh-Bee wymachuje kolczastymi kulami.
ScarabMania-spr
Scarab Metallic Madness Zone Scarab przenosi w swoich szczypcach kolce lub monitory.
Ball Hog Mania
Ball Hog Titanic Monarch Zone Ball Hog rzuca małymi bombami.
Flash mk2-spr
Flasher mk.II Titanic Monarch Zone Flasher mk.II chodzi po powierzchniach i świeci żarówką.
TMZ-Badnik-spr
Sentry Bug Titanic Monarch Zone Sentry Bug wystrzeliwuje swoje bomby, które podążają za graczem.
Turbo Turtle-spr
Turbo Turtle Titanic Monarch Zone Turbo Turtle używa swojego wentylatora do ataku i obrony.

Mini-bossowie Edytuj

Gracz walczy z mini-bossami pod koniec każdego pierwszego aktu. Najczęściej jest to robot, rzadziej Doktor Robotnik we własnej osobie.

Bossowie Edytuj

Gracz walczy z bossami pod koniec każdego drugiego aktu. Może być nim Doktor Robotnik w maszynie lub jeden z Hard-Boiled Heavies.

Osiągnięcia Edytuj

Osiągnięcia na PlayStation 4, Xbox One i PC.

Ikona Nazwa Opis
Mania trophy 1
No Way? No Way Zbierz złote medale na bonusowym poziomie
Mania trophy 2
Full Medal Jacket Zbierz srebrne medale na bonusowym poziomie
Mania trophy 3
Magnificent Seven Zbierz wszystkie siedem Szmaragdów Chaosu
Mania trophy 4
See You Next Game Osiągnij dowolne zakończenie
Mania trophy 5
Superstar Zakręć punktem kontrolnym!
Mania trophy 6
That's a Two-fer Znajdź ukryte Item Boxy na końcu poziomu
Mania trophy 7
Now It Can't Hurt You Anymore Przejdź przez most z ognistą osłoną
Mania trophy 8
Triple Trouble Osiągnij potrójne combo
Mania trophy 9
The Most Famous Hedgehog in the World Zrób sobie zdjęcie w Studiopolis Zone
Mania trophy 10
Window Shopping Daj się ponieść wiatrowi
Mania trophy 11
Crate Expectations Siej spustoszenie w fabryce propagandy
Mania trophy 12
King of Speed Ukończ Stardust Speedway Zone tak szybko jak to możliwe
Mania trophy 13
Boat Enthusiast Naprawdę lubimy łodzie
Mania trophy 14
The Password is "Special Stage" Popchnij beczkę, aby zobaczyć jak daleko się potoczy
Mania trophy 15
Secret Sub Musisz zanurkować aby to znaleźć
Mania trophy 16
Without a Trace Przebij się przez lawę, nie pozwól aby cokolwiek cię zatrzymało
Mania trophy 17
Collect 'Em All Musisz złapać je wszystkie
Mania trophy 18
Professional Hedgehog Nieuchwytny i doskonały bieg, który może osiągnąć tylko profesjonalista

Ścieżka dźwiękowa Edytuj

Ścieżkę dźwiękową do gry Sonic Mania stworzył Tee Lopes - portugalski kompozytor i pracownik PagodaWest Games, który od dawna tworzył remiksy utworów z serii Sonic the Hedgehog i zamieszczał je na swoim kanale na YouTube. Utwory do zwiastunów i czołówki gry zostały natomiast wykonane przez Hyper Potions. Były to kolejno: Checkpoint (1 zwiastun, współstworzony z Nitro Fun), Time Trials (animowany zwiastun) i Friends (czołówka i zwiastun premierowy). Cała ścieżka dźwiękowa znajduje się w dostępnym w grze D.A. Garden, a także na winylowych albumach, które były możliwe do zakupu przed premierą wraz z samą grą.

Krytyka Edytuj

Przed premierą Edytuj

Tuż po pierwszej zapowiedzi Sonic Manii, Andrew Goldfarb z IGN wyraził swoje ponowne podekscytowanie serią, w sposób inny niż w przypadku Sonic the Hedgehog 4. Alex Donaldson z VG24/7 przyznał, że był to sequel na który czekał od 20 lat. Pochwalił również grafikę, muzykę, oraz wybór deweloperów. Jack Hamnett z Twinfinite wychwalił przywiązanie do detali i bliskość do oryginalnych gier. Mimo początkowych wątpliwości, spowodowanych przez średni odbiór serii w ostatnich latach, Nick Robinson z Polygon określił Sonic Manię jako rewolucyjny moment i jego najbardziej wyczekiwaną grę w 2017 roku. Przyznał również, że poprzednie próby w klasycznych grach 2D, m.in. Sonic Advance i Sonic the Hedgehog 4 nie zadowoliły go. Na targach E3 gra otrzymała wiele nominacji i nagród: Best of E3 2017 od Twinfinite i IGN, Approved od Kinda Funny, Most Likely to Inspire a Completion Run od Curse Network, nominację do Best in Show od GameInformer i UOL Jogos, a także nominację do E3 Choice od Momocon.

Po premierze Edytuj

Gra spotkała się z bardzo pozytywnymi recenzjami. Stała się najwyżej ocenianą grą z serii od 15 lat, a przez wielu recenzentów została uznana za najlepszą grę z serii i jedną z najlepszych platformówek 2D. Sonic Mania okazała się udanym przywróceniem formuły klasycznego Sonica. Polecono ją zarówno starym, jak i nowym fanom. Grafika, muzyka i projekt poziomów zostały przez wielu wychwalone. Na pozytywny odbiór zasłużyło również przywiązanie do detali i materiału źródłowego. Game Informer uznało Sonic Manię za niemożliwą do odróżnienia od poprzedników z konsoli Genesis. Recenzenci zwrócili uwagę na bardzo dobre odwzorowanie sterowania, a także na umieszczenie wielu nostalgicznych nawiązań do poprzednich tytułów. Projekt poziomów przyjęty bardzo pozytywnie. Pochwalono wiele sekretów, elementów rozgrywki, a także mieszanki starych i nowych obiektów. Zauważono również ogromne możliwości powtórnej rozgrywki, ze względu na różnorodność tras. Grafikę uznano za szczyt pikselowej kariery Sonica. Poziomy pochwalono za ich żywe kolory i stylowość. GameSpot pochwaliło animacje, które dodały postaciom więcej osobowości i okazały się lepsze od tych z oryginalnych gier. PlayStation Country porównało muzykę autorstwa Tee Lopesa do ścieżki dźwiękowej z Sonic CD i Sonic 3D Blast na Saturna. EGM stwierdziło, że muzyka była fantastyczna, oraz jednocześnie nostalgiczna i świeża. Polygon przywołało frustrację, związaną z położeniem przeciwników, która towarzyszyła już oryginalnym grom. AppTrigger napisało, że Sonic Mania przywraca Sonica i jego przyjaciół do korzeni serii w 2D, ale wiąże się to z problemami platformówek z wczesnych lat 90. VideoGamer.com stwierdziło, że gra zbytnio polegała na nostalgii i pojawiło się w niej za mało oryginalnych poziomów.

Dzień po premierze, wersja na Nintendo Switch zajęła pierwsze miejsca w tabelach najlepiej sprzedających się gier w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. W Japonii natomiast znalazła się na szóstym miejscu. Wersja na PC spotkała się z krytyką związaną z wykorzystaniem oprogramowania Denuvo DRM, które przez niektórych zostało uznane za powód do przesunięcia premiery o dwa tygodnie. W pierwszym dniu Sonic Manii na PC nie można było grać bez połączenia z internetem. Sega ogłosiła, że błąd ten nie był powiązany z Denuvo i na następny dzień wydała patch, który to naprawił.

Ciekawostki Edytuj

  • Jest to pierwsza gra z serii Sonic the Hedgehog wydana na konsole PlayStation 4, Xbox One i Nintendo Switch.
  • Jest to trzecia gra z serii, która posiada animowaną czołówkę. Poprzednio miały ją Sonic CD i Sonic Riders.
  • Wyspa pokazana na ekranie tytułowym gry ma kształt głowy Sonica.
  • W tej grze postacie obracają się po wyskoczeniu ze springa, podobnie jak w Sonic CD.
  • Reklama Sonic Mania's Collector's Edition jest wzorowana humorystycznej reklamy Sonic the Hedgehog 2 z 1993 roku. Podana sugerowana cena, wynosząca $6,231,991, jest odniesieniem do daty premiery pierwszej gry z serii (23 czerwca 1991 roku).
  • Tryb & Knuckles jest odniesieniem do popularnego internetowego mema. Wywodzi się on z tytułu gry Sonic the Hedgehog 3 & Knuckles. Po odblokowaniu tego trybu wyświetli się wiadomość "Knock Knock! & Knuckles mode has been unlocked!". Pierwsze słowa tego powiadomienia są odniesieniem do piosenki Unknown from M.E. z gry Sonic Adventure, również popularnej wśród fanów.
Mania joke ending

Zakończenie & Knuckles

Przypisy