FANDOM

Ten artykuł jest w trakcie rozbudowy!
Do zrobienia: Uzupełnienie najnowszych informacji

Cudzy1 By the Mania, for the Mania. Cudzy2
Slogan

Sonic Mania (ソニックマニア Sonikku Mania?) – gra platformowa z serii Sonic the Hedgehog. Jej premiera odbyła się 15 sierpnia 2017. Powstała we współpracy Sonic Team, Christiana Whiteheada, Headcannon i PagodaWest Games.[1]

Sonic Mania oferuje rozgrywkę nawiązującą do klasycznych tytułów z serii (Sonic the Hedgehog, Sonic the Hedgehog 2, Sonic the Hedgehog 3 & Knuckles, oraz Sonic the Hedgehog CD). W grze dostępne są trzy grywalne postaci: Sonic, Tails i Knuckles. Sonic Mania zawiera zarówno nowe, jak i odświeżone poziomy z dawnych lat.

Produkcja Edytuj

Produkcja Sonic Mania rozpoczęła się w 2015 roku. Pierwotnie gra miała ukazać się już w 2016 roku, ale Sega postanowiła dać zespołowi więcej czasu, w celu dopracowania gry.

Zwiastun gry został po raz pierwszy zaprezentowany dnia 22 lipca 2016 podczas imprezy świętującej 25-lecie serii Sonic the Hedgehog w San Diego na Comic-Con 2016. Wtedy premiera była planowana na wiosnę 2017 roku, a sama gra zostać wydana na konsole PlayStation 4 i Xbox One oraz PC. W składzie grupy tworzącej grę znajdowali się Christian Whitehead i Simon Thomley, którzy wcześniej zajmowali się tworzeniem portów starszych gier z Soniciem. Tee Lopes, YouTuber, który stworzył wiele remiksów utworów z klasycznych gier serii skomponował ścieżkę dźwiękową do gry. Członkowie PagodaWest Games - Jared Kasl i Tom Fry, którzy pracowali również nad fanowską przeróbką Sonic the Hedgehog 2 w HD zajęli się projektowaniem poziomów.

Takashi Iizuka powiedział, że projekt narodził się z miłości fanów do klasycznych dwuwymiarowych platformówek z Soniciem. Dodał również, że jest to pierwsza tego typu współpraca dla Segi i liczy na to że fani będą zadowoleni z gry.[1] Christian Whitehead zaznaczył również, że gra będzie dłuższa niż Sonic Generations.[2] W lipcu 2016 firma Renegade Kid zaproponowała port Sonic Mania na Nintendo 3DS. Jednak 29 sierpnia 2016 Renegade Kid ogłosiło że ich studio zostanie zamknięte i podzielone na dwie osobne firmy: Atooi oraz Infitizmo. Tym samym możliwość ukazania się portu Sonic Mania na Nintendo 3DS pozostaje znikoma.[3][4] We wrześniu 2016 roku w Ameryce Sega zapowiedziała limitowaną edycję kolekcjonerską Sonic Mania. Znalazły się tam: 12 calowa figurka Sonica stojącego na SEGA Genesis (Mega Drive) z podpisem SEGA, ozdobny kartridż Sonic Mania z pierścieniem, oraz kod z grą. Później powstał komercyjny zwiastun wzorowany na jednej z reklam Sonic the Hedgehog 2 z lat 90-tych. W październiku ogłoszono edycję kolekcjonerską w Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii i Niemczech na PS4 i Xbox One, ale nie na PC. 26 października 2016 pokazano nowy poziom: Mirage Saloon Zone, a także rozgrywkę Tailsa (samotnie i w kooperacji z Soniciem) oraz Knucklesa. 12 stycznia oficjalnie ogłoszono, że Sonic Mania ukaże się na Nintendo Switch, przy czym Tantulus Media pomoże przy portowaniu gry.[5][6][7]

14 lutego w Nintendo Dream Magazine z Japonii potwierdzono że gra będzie zawierała tryb wieloosobowy. 10 marca zaprezentowano drugi akt Green Hill Zone. 16 marca podczas festiwalu SXSW Gaming 2017 ogłoszono, że gra będzie się składać w 60% z remasterowanych poziomów klasycznych, a w 40% z całkiem nowych. Zaprezentowano również poziom Flying Battery Zone. Aby dopracować grę twórcy przełożyli premierę na lato 2017 roku.[8] 26 maja ujawniono dokładną datę premiery gry - 15 sierpnia 2017, a 4 dni później ogłoszono możliwość przedpremierowego zamówienia gry (wersja cyfrowa), a także pokazano poziom Stardust Speedway Zone. 8 czerwca zaprezentowano kolejny poziom - Chemical Plant Zone. Podczas targów E3 2017 w dniu 13 czerwca ujawniono walkę z bossem drugiego aktu Green Hill Zone - Death Egg Robotem. 23 czerwca ogłoszono, że wydawane będą kolekcjonerskie albumy winylowe ze ścieżką dźwiękową. Możliwość zakupu pojawiła się 18 lipca.

22 lipca podczas San Diego Comic-Con 2017 ujawniono kolejne informacje. Ukazano wygląd i rozgrywkę specjalnych poziomów, będące połączeniem Blue Sphere, specjalnych poziomów z Sonic the Hedgehog CD oraz rozgrywki 3D z gry Sonic R. Wypuszczono także muzykę tych poziomów oraz tą dla Hard-Boiled Heavies . Potwierdzono również animowaną scenkę otwierającą grę w stylu Sonic CD. 8 sierpnia przedstawiono lokalny tryb rywalizacji dla dwóch graczy na podzielonym ekranie (rozgrywka z pierwszego aktu Green Hill jako Sonic i Knuckles). 10 sierpnia wypuszczono czołówkę do gry, stworzoną przez Tysona Hessa. Doszło także do wycieku gry. W Internecie pojawiły się zrzuty ekranu, filmy oraz innego rodzaju spoilery. Między innymi pokazano fragment drugiego aktu Studiopolis Zone. 11 sierpnia, podczas specjalnie zorganizowanego wydarzenia na żywo, ogłoszono przesunięcie premiery gry na PC o 2 tygodnie, na 29 sierpnia. Gracze w zamian, w dniu planowanej premiery otrzymali darmową kopię gry Sonic the Hedgehog. Resztę systemów nie dotknęły zmiany. Pojawił się także materiał na temat edycji kolekcjonerskiej (w tym rozpakowanie jej) na kanale IGN.

Fabuła Edytuj

Sonic i Tails Edytuj

Po uratowaniu Angel Island, Sonic i Tails odpoczywali, gdy nagle zaczęli odbierać sygnały o potężnym źródle energii. Okazało się, że nie były to Szmaragdy Chaosu, a inna nieznana moc. Tails przekonał Sonica, aby ooszli to zbadać. Bohaterowie polecieli na Tornadem na Angel Island, gdzie znajdowało się źródło. Okazało się, że nie byli jedynymi, którzy odkryli energię. Po dotarciu na miejsce odkryli, że specjalny oddział Eggrobo - Hard-Boiled Heavies, zdobył już tajemniczy klejnot. Moc Phantom Ruby wysłała Sonica i Tailsa do Green Hill Zone. Bohaterowie zaczęli gonić roboty, ale po drodze zaatakował ich Doktor Eggman i jego Death Egg Robot. Mimo wszystko Sonic i Tails zniszczyli robota, który wylądował kilka metrów pod ziemią. Bohaterowie zeszli na dół i z ukrycia obserwowali, jak Eggman zabiera swoim Hard-Boiled Heavies Phantom Ruby. Roboty odleciały, podczas gdy doktor użył mocy kamienia do zagięcia czasoprzestrzeni. Sonic i Tails znaleźli się w Chemical Plant Zone. Po pokonaniu tam Eggmana przedostali się do Studiopolis Zone przez studzienkę kanalizacyjną. Zostali tam zaatakowani przez Heavy Gunnera, ale go pokonali. Następnie stoczyli kolejną potyczkę z Eggmanem. Doktor uciekł tym razem na swoją latającą fortecę - Flying Battery Zone. Sonic i Tails dogonili go tam i znowu pokonali. Ścigali następnie doktora do Press Garden Zone, gdzie pokonali Heavy Shinobi. Zanim jednak złapali Eggmana, doktor przeniósł ich mocą Phantom Ruby na Małą Planetę. Sonic i Tails wylądowali w przeszłości Stardust Speedway Zone. Następnie odbyli podróż do teraźniejszości, gdzie stoczyli walkę z Metal Soniciem. Po wyjściu z Hydrocity Zone bohaterowie lecieli Tornadem w kierunku Mirage Saloon Zone. W trakcie lotu zaatakowały ich roboty Eggmana, oraz Heavy Magician, która strąciła ich samolot. Sonic i Tails kontynuowali przeprawę i pokonali robota. Bohaterowie dotarli do Oil Ocean Zone, gdzie pokonali Eggmana, a następnie do Lava Reef Zone, gdzie udało im się zwyciężyć w walce z Heavy Rider. W Metallic Madness Zone znowu pokonali Eggmana i dotarli prosto do jego bazy w Titanic Monarch Zone.

Po pokonaniu Eggmana w finałowej walce, dostępne są dwa zakończenia. Jeśli gracz nie zebrał Szmaragdów Chaosu, to Sonic i Tails zniszczą ostateczną maszynę Eggmana. Następnie uciekną z Knucklesem z Titanic Monarch Zone. Mała Planeta wciąż pozostanie jednak zmechanizowana przez Robotnika. W przypadku zebrania szmaragdów, Eggman ucieka do innego wymiaru. Tam, Heavy King zabiera doktorowi Phantom Ruby. Eggman i Heavy King walczą o kamień, podczas gdy Sonic transformuje się w Super Sonica i pokonuje ich obu, oraz odzyskuje Phantom Ruby. Tails i Knuckles obserwują z oddali, jak Mała Planeta zrywa łańcuch, którym Eggman przykuł ją do ziemi. Następnie planeta znika, a bohaterowie dostrzegają na niej świecącą głowę Sonica. Jeż przechodzi przez portal, który otworzył dla niego Phantom Ruby.

Knuckles Edytuj

Po uratowaniu Angel Island, Knuckles odpoczywał blisko wybrzeża wyspy. Nagle dostrzegł, jak specjalny oddział Eggrobo - Hard-Boiled Heavies, ukradł Phantom Ruby. Kolczatka został potrącony przez roboty i teleportowany do Green Hill Zone. Podczas pościgu za robotami, Knucklesa zaatakował Doktor Eggman i jego Death Egg Robot. Mimo wszystko Knuckles zniszczył robota, który wylądował kilka metrów pod ziemią. Kolczatka zszedł na dół i z ukrycia obserwował, jak Eggman zabiera swoim Hard-Boiled Heavies Phantom Ruby. Roboty odleciały, podczas gdy doktor użył mocy kamienia do zagięcia czasoprzestrzeni. Knuckles znalazł się w Chemical Plant Zone. Po pokonaniu tam Eggmana przedostał się do Studiopolis Zone przez studzienkę kanalizacyjną. Został tam zaatakowani przez Heavy Gunnera, ale go pokonał. Następnie stoczył kolejną potyczkę z Eggmanem. Doktor uciekł tym razem na swoją latającą fortecę - Flying Battery Zone. Knuckles dogonił go i tam, ale naukowiec znowu się ewakuował. W Press Garden Zone pokonał w walce Heavy Shinobi. Zanim jednak złapał Eggmana, doktor przeniósł go mocą Phantom Ruby na Małą Planetę. Knuckles wylądował w przeszłości Stardust Speedway Zone i wkrótce udało mu się dostać do teraźniejszości. Musiał tam pokonać Metal Sonica, aby przejść do Hydrocity Zone. Knuckles dołączył potem do Sonica i Tailsa, którzy w samolocie Tornado lecieli nad Mirage Saloon Zone. Zaatakowała ich wtedy Heavy Magician, która zrzuciła Knucklesa z samolotu. Knuckles przeszedł przez pustynię i pokonał robota. Po pokonaniu Eggmana w Oil Ocean Zone, Knuckles dostał się do Lava Reef Zone. W Hidden Palace Zone Knuckles powstrzymał Heavy Kinga przed kradzieżą Głównego Szmaragdu. Po pokonaniu Eggmana w Metallic Madness Zone, Knuckles dostał się do jego bazy w Titanic Monarch Zone. Po zniszczeniu robota, Knuckles uciekł wraz z Soniciem i Tailsem z Małej Planety. Trzej bohaterowie obserwowali następnie zniszczenie bazy Eggmana.

Rozgrywka Edytuj

Główna rozgrywka Edytuj

Sonic Mania prezentuje sobą rozgrywkę podobną do tej z klasycznych gier z serii, na konsolę Sega Mega Drive. Gra jest 2D i korzysta ze sprite'ów. W Sonic Manii dostępne są trzy grywalne postaci: Sonic the Hedgehog, Miles "Tails" Prower i Knuckles the Echidna. Celem gry jest dotarcie do mety na końcu poziomu, tudzież pokonanie bossa. Tak jak w poprzednich grach, można zbierać pierścienie. Po otrzymaniu obrażeń gracz traci zebrane pierścienie, ale zachowuje życie. Postać może zebrać część upuszczonych pierścieni, zanim te znikną. Zdrowie można również stracić przez utonięcie, wpadnięcie w przepaść, lub zgniecenie. Po straceniu życia gracz odradza się przy ostatnim punkcie kontrolnym.

Wybór postaci ma wpływ na umiejętności gracza. Sonic jest najszybszą postacią. Może krozystać ze swoich umiejętności Spin Jumpu, Spin Attacku i Spin Dashu. Dodatkowo pojawiła się tu nowa umiejętność, o nazwie Drop Dash. Umożliwia wykonanie Spin Dasha po lądowaniu, co eliminuje problem tracenia prędkości. Tails może dodatkowo latać, a Knuckles szybować, wspinać się po ścianach, a także uderzać przeciwników swoimi pięściami. Gracz może wybrać towarzyszącą mu postać, która będzie za nim podążała. W tym trybie, jeden z graczy może np. sterować Soniciem, a drugi Tailsem. Druga postać nie traci pierścieni przy otrzymywaniu obrażeń. Tails może również podnosić Sonica i lecieć razem z nim. Powracają tutaj także różne osłony, znane z Sonic the Hedgehog 3 & Knuckles. Elektryczna osłona przyciąga do gracza pierścienie i pozwala wykonać podwójny skok. Wodna osłona pozwala oddychać pod wodą i wykonywać Bound Jump. Ognista osłona uodparnia postać na ogień, a także pozwala wykonywać Fire Dash. Ognista i elektryczna osłona gasną jednak przy kontakcie z wodą. Każdą osłonę traci się przy otrzymywaniu obrażeń, ale zachowuje się pierścienie. Dodatkowo osłony posiadają różne inne właściwości na niektórych poziomach, jak np. ognista może palić mosty w Green Hill Zone, a elektryczna przyciąga gracza do magnetycznych powierzchni w Flying Battery Zone.

Tak jak w innych klasycznych grach, gracz może zbierać Szmaragdy Chaosu. W tym celu należy wskoczyć w wielki pierścień (kilka wielkich pierścieni jest ukrytych w danym akcie), aby dostać się na specjalny poziom. Specjalny poziom trzeba następnie ukończyć, aby zdobyć szmaragd. Pojawiają się również Bonusowe poziomy, do których można wejść poprzez wskoczenie do pierścienia gwiazd nad punktem kontrolnym. Aby jednak wejście się pojawiło, gracz musi mieć odpowiednią ilość pierścieni.

Time Attack Edytuj

Time Attack to tryb, w którym gracz może wrócić do uprzednio ukończonych poziomów z gry. W Time Attack celem gracza jest przejście poziomu z jak najlepszym czasem. Rekordy są wyświetlane na globalnych rankingach. Gracz może również szybko zrestartować poziom, dzięki nowej opcji.

Competition Mode Edytuj

Competition Mode to tryb, w którym dwaj gracze ścigają się przez poziom na podzielonym ekranie.

Postacie Edytuj

Grywalne postacie Edytuj

Niegrywalne postacie Edytuj

Poziomy Edytuj

W Sonic Manii pojawia się 12 normalnych poziomów, dodatkowy, specjalny oraz bonusowy. Niektóre z nich są odświeżonymi wersjami poziomów z dawnych lat. Każdy poziom składa się z dwóch aktów. Pod koniec każdego aktu gracz musi stoczyć walkę z bossem. Poziomy kończą się dotknięciem tabliczki mety lub zniszczeniem kapsuły.

Przeciwnicy Edytuj

Mini-bossowie Edytuj

Gracz walczy z mini-bossami pod koniec każdego pierwszego aktu. Najczęściej jest to robot, rzadziej Doktor Eggman we własnej osobie.

Bossowie Edytuj

Gracz walczy z bossami pod koniec każdego drugiego aktu. Może być nim Doktor Eggman w maszynie lub jeden z Hard-Boiled Heavies.

Osiągnięcia Edytuj

Osiągnięcia na PlayStation 4 i Xbox One.

Ikona Nazwa Opis
Mania trophy 1
No Way? No Way Zbierz złote medale na bonusowym poziomie
Mania trophy 2
Full Medal Jacket Zbierz srebrne medale na bonusowym poziomie
Mania trophy 3
Magnificent Seven Zbierz wszystkie siedem Szmaragdów Chaosu
Mania trophy 4
See You Next Game Osiągnij dowolne zakończenie
Mania trophy 5
Superstar Zakręć punktem kontrolnym!
Mania trophy 6
That's a Two-fer Znajdź ukryte Item Boxy na końcu poziomu
Mania trophy 7
Now It Can't Hurt You Anymore Przejdź przez most z ognistą osłoną
Mania trophy 8
Triple Trouble Osiągnij potrójne combo
Mania trophy 9
The Most Famous Hedgehog in the World Zrób sobie zdjęcie w Studiopolis Zone
Mania trophy 10
Window Shopping Daj się ponieść wiatrowi
Mania trophy 11
Crate Expectations Siej spustoszenie w fabryce propagandy
Mania trophy 12
King of Speed Ukończ Stardust Speedway Zone tak szybko jak to możliwe
Mania trophy 13
Boat Enthusiast Naprawdę lubimy łodzie
Mania trophy 14
The Password is "Special Stage" Popchnij beczkę, aby zobaczyć jak daleko się potoczy
Mania trophy 15
Secret Sub Musisz zanurkować aby to znaleźć
Mania trophy 16
Without a Trace Przebij się przez lawę, nie pozwól aby cokolwiek cię zatrzymało
Mania trophy 17
Collect 'Em All Musisz złapać je wszystkie
Mania trophy 18
Professional Hedgehog Nieuchwytny i doskonały bieg, który może osiągnąć tylko profesjonalista

Ciekawostki Edytuj

  • Jest to pierwsza gra z serii Sonic the Hedgehog wydana na konsole PlayStation 4, Xbox One i Nintendo Switch.
  • Piosenka w pierwszym zwiastunie gry nazywa się Checkpoint. Została stworzona przez Hyper Potions i Nitro Fun. Ci pierwsi stworzyli także muzykę do zwiastunu przedpremierowego zamówienia gry o nazwie Time Trials, oraz do czołówki o nazwie Friends.[9]
  • Jest to trzecia gra z serii, która posiada animowaną czołówkę. Poprzednio miały ją Sonic CD i Sonic Riders.
  • Wyspa pokazana na ekranie tytułowym gry ma kształt głowy Sonica.
  • W tej grze postacie obracają się po wyskoczeniu ze springa, podobnie jak w Sonic CD.
  • Reklama Sonic Mania's Collector's Edition jest wzorowana humorystycznej reklamy Sonic the Hedgehog 2 z 1993 roku. Podana sugerowana cena, wynosząca $6,231,991, jest odniesieniem do daty premiery pierwszej gry z serii (23 czerwca 1991 roku).

Przypisy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki