Fandom

Sonic Wiki

Sonic X

2666stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze21 Udostępnij

Sonic X (ソニックX Sonikku Ekkusu?) – serial anime stworzony na podstawie serii gier Sonic the Hedgehog. Jego produkcją zajęło się studio TMS Entertainment przy współpracy z Segą i Sonic Team. Serial po raz pierwszy wyemitowano w 2003 roku, w Japonii na TV Tokyo. W tym samym roku, 4Kids Entertainment uzyskało licencję do przetłumaczenia i wypuszczenia serialu w Ameryce. W Polsce, serial przetłumaczony został przez studio IZ-Text i po raz pierwszy wyemitowany w 2004 roku, na kanale Jetix.

Fabuła Edytuj

Sezon 1 Edytuj

Saga nowego świata Edytuj

Sonic dostaje się do bazy Eggmana, by uratować uwięzionych tam Cream i Cheese. W wyniku walki dochodzi do Kontroli Chaosu, która przenosi Sonica i jego przyjaciół do innego świata - na planetę Ziemia. Sonic zostaje ścigany przez policję, a chwilę później przez Załogę S, w wyniku czego wpada do basenu. Jeż zostaje uratowany przez chłopca o imieniu Chris, z którym się zaprzyjaźnia. Po pewnym czasie udaje mu odnaleźć przyjaciół z jego świata oraz odkrywa, że Eggman również dostał się na Ziemię i próbuje przejąć na niej władzę. Sonic i reszta musi się ukrywać w domu Chrisa, jednocześnie próbując zwalczyć roboty Eggmana. Prezydent oraz GUN, organizacja mająca za zadanie utrzymać pokój na świecie, również udziela się w walce z Eggmanem, mając Rouge jako jedną z agentek. Ostatecznie udaje się zniszczyć bazę Eggmana, a Ziemia uznaje Sonica za bohatera.

Saga Szmaragdów Chaosu Edytuj

Popularność niebieskiego jeża wzrosła, a przybysze z innego świata nie muszą się już ukrywać. Eggman pomimo porażki, nadal usiłuje przejąć władzę. W międzyczasie bohaterowie usiłują odnaleźć wszystkie Szmaragdy Chaosu, by móc wrócić do domu. Sonicowi udaje się zdobyć cztery szmaragdy, Knucklesowi jeden i Eggmanowi jeden. Knuckles stwierdził, że żeby powrócić do domu potrzebują wszystkich siedmiu szmaragdów i jedynie rozejm z Eggmanem pozwoli skupić wszystkie kamienie razem. Niestety Eggman wykorzystał naiwność Knucklesa, dzięki czemu zdobył sześć szmaragdów i wzmocnił nimi swojego robota. W międzyczasie robot Eggmana - Lucky odnalazł ostatni Szmaragd Chaosu, lecz mimo to przekazuje go Sonicowi. Porwanemu Chrisowi udaje się zabrać i przekazać Sonicowi Szmaragdy Chaosu, dzięki czemu ten przemienił się w Super Sonica i pokonał Eggmana. W wyniku skupienia wszystkich szmaragdów nastąpiła wielka Kontrola Chaosu, która połączyła część świata Sonica z Ziemią.

Sezon 2 (Druga połowa Serii 1) Edytuj

Saga Chaosa Edytuj

Saga Chaosa jest adaptacją gry Sonic Adventure.

Eggman uwalnia z Głównego Szmaragdu istotę zwaną Chaos, by ta zebrała Szmaragdy Chaosu i zniszczyła miasto, na których ruinach zbuduje swoje imperium. Sonic i reszta próbują powstrzymać Eggmana oraz Chaosa z marnym skutkiem. W tym samym czasie, Knuckles i Sonic dowiadują się coraz więcej na temat Anielskiej Wyspy oraz plemienia, które strzegło Głównego Szmaragdu. Ostatecznie Chaos osiągnął swoją ostateczną formę - stał się Perfect Chaosem i zamierzał zniszczyć całe miasto, nie będąc tym razem pod kontrolą Eggmana. Chwilę później pojawiła się Tikal, która chciała powstrzymać Chaosa, niestety bez skutku. Ostatecznie Sonicowi udało się przemienić w Super Sonica i pokonać Perfect Chaosa, który powrócił do swojej podstawowej formy i odszedł wraz z Tikal.

Saga Shadowa Edytuj

Saga Shadowa jest adaptacją gry Sonic Adventure 2.

Eggmanowi udaje się odkryć Najsilniejszą Formę Życia, nad którą pracował jego dziadek, Gerald Robotnik. Postanawia wykorzystać ją do pokonania Sonica i zdobycia wszystkich Szmaragdów Chaosu. Shadow ukradł Szmaragd Chaosu z muzeum, lecz władze pomyliły go z Soniciem i uznali, że to niebieski jeż dopuścił się przestępstwa. Wkrótce Sonic z skonfrontował się z Shadowem, lecz ostatecznie niebieski jeż został złapany przez GUN i uwięziony na Prison Island. Po starciach na wyspie, akcja przenosi się na ARKę, na której 50 lat temu zatrzymano prowadzone eksperymenty, uwięziono wszystkich pracowników i postrzelono przyjaciółkę Shadowa, gdy ta próbowała go uratować. Wkrótce okazało się, że ARKa zderzy się z Ziemią, powodując zniszczenie całej planety. Shadow, któremu początkowo odpowiadało zniszczenie Ziemi, ostatecznie pomógł Sonicowi powstrzymać ARKę przed zderzeniem, kiedy Chris przypomniał mu czego naprawdę chciała Maria. Niestety, uratowanie Ziemi kosztowało Shadowa życiem i ostatecznie zginął, będąc zapamiętanym jako bohater.

Saga Półksiężyca Edytuj

Na Ziemię zaczyna trafiać co raz więcej antropomorficznych stworzeń ze świata Sonica, w tym trzej członkowie agencji detektywistycznej Chaotix - Vector, Espio i Charmy. W międzyczasie, Eggman naprawia zniszczony w połowie księżyc, montując do niego mechaniczne części. Kiedy księżyc przesłania słońce w pierwszy dzień Nowego Roku, doktor tłumaczy się awarią i w zamian za to sprzedaje słoneczne kule imitujące światło prawdziwego słońca. Sonic jednak nie ufa doktorowi i niszczy wieże dające moc kulom. Początkowo nikomu się to nie podobało, dopóki Sonic nie wytłumaczył, że to podstęp Eggmana. Ostatecznie udało się wyrwać księżyc spod kontroli Eggmana i wsadzić doktora oraz jego podwładne roboty do więzienia.

Saga Emerla Edytuj

Bokkun, robot Eggmana, aktywuje robota o imieniu "Emerl", by pomóc doktorowi uciec z więzienia. Ostatecznie nie wszystko poszło po myśli doktora i robot trafił do ogrodu, w którym odnaleźli go Cream i Cheese. Robot zaprzyjaźnia się Cream oraz resztą. W międzyczasie doktor dał radę uciec z więzienia i ukryć się w kanałach. Ostatecznie, Eggmana udało się odnaleźć, lecz nie udało się go ponownie złapać i wsadzić do celi. Kilka dni później, Prezydent postanawia zorganizować Turniej o Szmaragd Chaosu, mający za zadanie zwabić doktora Eggmana i umożliwić ponowne złapanie go. Turniej rusza do przodu pełną parą, a w finale mierzą się Emerl i Knuckles. Robot, używając skopiowanych ruchów przeciwników, pokonuje kolczatkę i wygrywa Szmaragd Chaosu. Niestety po kontakcie ze szmaragdem uruchamia się złe oprogramowanie Emerla, który niszczy wszystko i wszystkich na swojej drodze. Sonic, Knuckles i Rouge próbowali powstrzymać robota, lecz ten był niedopokonania. Ostatecznie Cream i Cheese, ze łzami w oczach, wrzucili robota do wody gdzie ten wybuchł.

Saga powrotu do domu Edytuj

Eggmanowi udaje się odkryć zaginiony kontynent zwany "Murazja". Sonic oraz przyjaciele odnajdują doktora na wyspie będącej częścią Murazji i rozpoczynają z nim walkę. Bitwa była zacięta, ale ostatecznie trzeba było uciekać na wyspę. Niestety na wyspie znajdował się potwór, którego Sonic pokonał wrzucając mu do paszczy ładunek wybuchowy Eggmana. Niestety od wybuchu wyspa zaczyna tonąć, ale na szczęście wszyscy wrócili bezpiecznie do domu. Po wydarzeniach na wyspie, badaczka Kim Beatley opowiada o swoim odkryciu. Podobno świat Sonica oraz Ziemia stanowiły kiedyś jedność, jednak z nieokreślonych przyczyn światy rodzieliły się i znajdują się w kompletnie innych wymiarach. Ponowne połączenie światów może doprowadzić do zatrzymania czasu i jedynym sposobem by do tego nie dopuścić jest powrót Sonica i innych antropomorficznych zwierząt do domu. Tails i Chuck budują maszynę mającą umożliwić powrót do domu, potrzebują jednak dwóch Szmaragdów Chaosu by maszyna zaczęła działać. Udaje się odnaleźć szmaragdy, lecz przeniosły one jedynie doktora Eggmana oraz jego fortecę i część zwierząt ze świata Sonica. Tailsowi udało się jednak nakierować moc ARKi na teleporter, który tym razem da radę przeteleportować resztę przyjaciół Sonica. Sam Sonic nie zdążył opuścić Ziemi, gdyż Chris wyłączył maszynę i zabrał go do domku nad jeziorem. Tam po chwili rozmowy Sonic zabiera Chrisa na bieganie, gdzie ten przypomniał sobie wszystkie chwile spędzone z Soniciem. Ostatecznie, Sonic zmienia się w swoją super formę i powraca do swojego świata.

Sezon 3 (Seria 2) Edytuj

Saga Metarexów Edytuj

Do świata Sonica trafia przybyszka z innej planety - Cosmo. Poszukiwała ona Sonica, by ten pomógł powstrzymać Metarexy - potężnych wrogów odzianych w mechaniczne zbroje, którzy wybili cały klan przybyszki i wykradają Planeto Jaja, będące siłami witalnymi planet. W międzyczasie, Super Sonic walczy z Dark Oakiem. W ogniu walki, Sonic został zmuszony wyrzucić wszystkie Szmaragdy Chaosu w przestrzeń kosmiczną, by wróg nie mógł ich zdobyć, po czym sam spada na ziemię. Niestety Cosmo nie zdążyła przedstawić Sonicowi jak wygląda sytuacja, gdyż znienacka zaatakował Metarex, który wykradł Planeto Jajo, a chwilę później pojawił się Chris, któremu ponownie udało się aktywować teleporter. Po krótkim odpoczynku, przyjaciele postanawiają wyruszyć w kosmos, by odnaleźć Szmaragdy Chaosu i powstrzymać wroga przed zniszczeniem całej galaktyki. Podczas ich przygody napotykają Chaotix oraz Shadowa, który po wydarzeniach na Arce powinien być martwy. Później okazuje się, że Cosmo była uśpionym agentem Metarexów, a oni sami są przedstawicielami tej samej rasy co ona. Podczas finałowej walki, Super Sonic i Super Shadow próbowali powstrzymać Dark Oaka przed zniszczeniem galaktyki, a chwilę później dołączyła do nich Cosmo. Ostatecznie wojna z Metarexami zakończyła się poświęceniem Cosmo i Shadowa, a reszta przyjaciół wróciła na planetę Sonica, skąd Chris, za pomocą rakiety Eggmana, powrócił do domu.

Lista odcinków Edytuj

Osobny artykuł: Sonic X/Lista odcinków

Postacie Edytuj

Główne postacie Edytuj

Postacie drugoplanowe Edytuj

Aktorzy głosowi Edytuj

Japońska wersja Edytuj

Aktor Rola
Junichi Kanemaru Sonic the Hedgehog
Sanae Kobayashi Christopher Thorndyke
Masakazu Morita Christopher Thorndyke (dorosły)
Taeko Kawata Amy Rose
Ryo Hirohashi Miles "Tails" Prower
Nobutoshi Kanna Knuckles the Echidna
Sayaka Aoki Cream the Rabbit, Vanilla the Rabbit
Koji Yusa Shadow the Hedgehog
Rumi Ochiai Rouge the Bat
Chikao Otsuka Dr. Eggman
Bin Shimada Chuck ThorndykeBocoe
Ken Yamaguchi Decoe, Nelson Thorndyke
Noriko Hidaka Helen
Takashi Nagasako Big the Cat
Kenta Miyake Vector the Crocodile
Yuuki Masuda Espio the Chameleon
Yoko Teppozuka Charmy Bee
Kaori Aso Tikal the Echidna
Kujira Ella
Naomi Shindoh Lindsay ThorndykeDanny
Sōichirō Tanaka Sam Speed
Yumiko Kobayashi Messenger ROBO
Yuri Shiratori Maria Robotnik
Yūki Tai Leon

Angielska wersja Edytuj

Aktor Rola
Jason Griffith Sonic the Hedgehog, Shadow the Hedgehog, Ojciec Helen
Lisa Ortiz Amy Rose, Christina Cooper
Amy Palant Miles "Tails" Prower
Dan Green Knuckles the Echidna, Elmer Johnson
Rebecca Honig Cream the Rabbit, Cheese, niektóre odgłosy Chao, Vanilla the Rabbit, Maria Robotnik, Tikal the Echidna, Matka Helen
Jack Quevas Chuck Thorndyke, Policjant
Andrew Rannells Decoe, Bokkun, Pan Stewart, E-102 Gamma, E-101 Beta, E-104 Epsilon, Narrator
Darren Dunstan Bocoe, Pan Tanaka, E-103 Delta, E-51 Intelligente
Suzanne Goldish Christopher Thorndyke
Mike Pollock Dr. Eggman, Ella, Gerald Robotnik
Kathleen Delaney Rouge the Bat
Kayzie Rogers Topaz, Policjantka
Amy Birnbaum Cosmo, Helen, Charmy Bee
Frank Frankson Sam Speed, Leon, Danny (dorosły)
Matt Hoverman Dark Oak/Luke
Jonathan Todd Ross Red Pine, Strażak
Jim Napalitano Pale Bayleaf
Sean Schemmel Black Narcissus
Ted Lewis Nelson ThorndykeYellow Zelkova, Prezydent
Jennifer Johnson Lindsay Thorndyke, Strażaczka
Rachael Lillis Danny
Kerry Williams Frances
Bella Hudson Molly, Służąca (odc. 68)
Pete Zarustica Big the Cat, Albert Butler, Hawk
Megan Hollingshead Scarlet Garcia
Carter Cathcart Vector the Crocodile, Pachacamac
David Wills Espio the Chameleon, Jerome Wise
Michael Sinterniklaas Chris Thorndyke (dorosły)
Veronica Taylor Galaxina, Ziemiana

Polska wersja Edytuj

Aktor Rola
Ireneusz Załóg Sonic the Hedgehog, Espio the Chameleon
Wisława Świątek Miles "Tails" Prower
Radosław Kaliski Knuckles the Echidna
Anna Rusek Amy Rose
Magdalena Korczyńska Cream the Rabbit, Vanilla the Rabbit, Lindsay Thorndyke, Scarlet Garcia, Molly
Izabella Malik Chris Thorndyke, Charmy Bee
Wiesław Sławik Doktor Eggman, Gerald Robotnik
Anita Sajnóg Decoe, Rouge the Bat, Helen, Frances, Cosmo,
Zbigniew Wróbel Chuck Thorndyke
Dariusz Stach Pan Tanaka, Bocoe, Danny, Gamma
Maria Machowska Bokkun, Maria Robotnik
Krystyna Wiśniewska Ella
Grzegorz Przybył Shadow the Hedgehog
Tomasz Śliwiński Vector the Crocodile
Mirosław Neinert Nelson Thorndyke
Marek Rachoń Doradca Prezydenta
Andrzej Warcaba Pan Stewart
Ryszarda Celińska Topaz

Różnice między japońską, a amerykańską wersją Edytuj

Sonic X - 4kids edits03:12

Sonic X - 4kids edits

Amerykański Sonic X znacząco różni się od swojej japońskiej wersji. Dialogi, przedmioty, miejsca, napisy itd. zostały zmienione, by pasowały do dzieci oraz dostosować serial do praw Federalnej Komisji Łączności, przepisów prawnych TV Networks oraz w innych przypadkach, do czynników społecznych Amerykanów, w tym przemoc i parę innych. Część zmian wykonano bezpośrednio (przemoc, przeklinanie i inne), a część pośrednio (muzyka).

Główne zmiany wykonane przez 4Kids Entertainment:

  • W japońskej wersji, wszystkie bronie palne miały odgłos wystrzeliwania pocisku. W amerykańskiej wersji, zmieniono na odgłosy wystrzeliwania lasera, a wszelkie użycie pistoletów zostało usunięte.
  • W amerykańskiej wersji, usunięto część scen przedstawiających krew, przemoc, śmierć itp.
  • Światło wywołane użyciem pewnych zdolności (np. Kontrola Chaosu) zostało przyciemnione.
  • W japońskiej wersji, jako przerywnik filmowy występują Karty postaci przedstawiające parę informacji o danej postaci jak np. wagę, wzrost czy wiek. Zostały usunięte z amerykańskiej wersji z nieznanych przyczyn.
  • W amerykańskiej wersji, biust Rouge był w większości scenach zmniejszany.
  • W amerykańskiej wersji, każdy alkohol został podmieniony na napoje dziecięce np. szampan zmieniono na colę, a piwo zmieniono na sok pomarańczowy.

Karty postaci Edytuj

Osobny artykuł: Karty postaci

Karty postaci to przerywniki filmowe występujące jedynie w japońskiej wersji Sonic X. Przedstawiały one kilka praktycznych informacji o danej postaci.

Krytyka Edytuj

Oceny Sonic X wahają się od mieszanych do pozytywnych. Głównym niezadowoleniem wśród krytyków była amerykańska lokalizacja serialu. Condrad Zimmerman z Dectructoid uznał "okropną lokalizację amerykańską" jako główny powód jego negatywnego nastawienia do serialu[1]. Tim Jones z THEM Anime dał serialowi dwie gwiazdki na pięć, krytykując angielski dubbing: "To naprawdę wkurzające jak ostatnie gry z Sonica użyły tych beztalenci (pokładających głos w amerykańskim Sonic X) w angielskich wersjach gier, ponieważ sprawiają, że oryginalne angielskie głosy brzmią jak artyści z nagrodami."[2] Reszta ocen była w większości pozytywna; głównie chwalono japońską ścieżkę dźwiękową. Personel "Games Radar" stwierdził, że "...przynajmniej piosenka (otwierająca) pasuje. Nie potrafimy sobie wyobrazić Sonica słuchającego Undergroundowych jęków... ."[3] Jones chwalił rockową muzykę z Sonic Adventure i Sonic Adventure 2, jak i "ładną muzykę fortepianową" i "chwytliwy" japoński opening oraz endingi. Podobało mu się również tło użyte w serialu, ale nie spodobało mu się użycie animacji CGI do Spin Attacków Sonica[2].

Ciekawostki Edytuj

  • Druga seria Sonic X nigdy nie była nadawana w Japonii. Wielu uznało ją za fanowskie wymysły, ponieważ ani Sega ani TMS nie potwierdziły kontynuacji Sonic X poza oryginalnymi 52 odcinkami. Pierwszym kanałem, który wyemitował drugą serię, był Jetix France, a krótko po nim tajwański kanał. 10 września 2005 roku, 4Kids wyemitowało serię drugą, nazywając ją sezonem trzecim.
  • W kilku krajach świata zaczęto wydawać płyty DVD z poszczególnymi odcinkami z serialu. W Polsce wydano cztery płyty DVD z trzynastoma odcinkami przez Epelpol Entertainment.
  • Ówczesny aktor głosowy Sonica w grach, Ryan Drummond, złożył propozycję by podkładać głos Sonicowi w amerykańskiej wersji serialu, lecz 4Kids odrzuciło ofertę, gdyż ten nie mieszkał w Nowym Jorku.
    • Ostatecznie, Drummod został zwolniony z roli Sonica, kiedy Sega of America zdecydowała się zmienić wszystkich aktorów głosowych na obsadę z 4Kids, krótko po śmierci Deema Bristowa.
  • W Sonic X, Shadow zdejmował swoje pierścienie z rąk i otrzymywał duże wzmocnienie siły. Ten koncept został użyty ponownie w Sonic the Hedgehog (2006), pod koniec historii Shadowa oraz w komiksach.
  • W wywiadzie, amerykański scenarzysta Sonic X powiedział, że nie wie kompletnie nic o Sonicu, stwierdzając, że nigdy nie grał w żadną z jego gier, nie obejrzał żadnego serialu z Soniciem ani nie czytał żadnego komiksu[4].
  • Francja była jedynym krajem w Europie, który zdubbingował oryginalną wersję Sonic X.
  • Rosja była jedynym krajem w Europie, który nadawał serial Sonic X w wersji oryginalnej (sceny z wersji japońskiej połączono ze scenami z wersji angielskiej zdubbingowanymi na język rosyjski).
  • W wywiadzie, Jason Griffith ujawnił, że początkowo ubiegał się o rolę Chrisa, ale ostatecznie użyczył głosu Sonicowi. Uważał, że byłoby naprawdę świetnie być kompanem Sonica, ale producenci stwierdzili, że jego głos pasuje lepiej do niebieskiego jeża[4].
  • Jest to pierwszy serial o Sonicu w Ameryce, który nie określił Dr. Eggmana jako "Dr. Robotnik".
  • Sonic X był emitowany przez jedenaście lat, co czyni go najdłużej emitowanym serialem na podstawie serii Sonic the Hedgehog.
ved
Sonic X
Sonic XGaleria

Przypisy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki