Sonic the Hedgehog – gra platformowa z serii Sonic the Hedgehog wydana na konsole Sega Master System oraz Sega Game Gear. Została stworzona przez firmę Ancient, a wydana przez Segę 25 października 1991 roku. Jest to pierwsza gra z serii na konsole przenośne. Pomimo podobieństw, nie jest to bezpośredni port gry Sonic the Hedgehog na Sega Mega Drive.

Fabuła Edytuj

Zły Doktor Robotnik wyruszył w poszukiwaniu Szmaragdów Chaosu na South Island. Robotyzuje napotkane zwierzątka oraz przekształca środowisko wyspy, aby pomóc sobie w osiągnięciu celu. O wszystkim dowiaduje się jeż Sonic i rusza na ratunek wyspie i jej mieszkańcom.

Rozgrywka Edytuj

Rozgrywka jest podobna do wersji na Mega Drive'a. Zadaniem gracza jest przemierzanie kolejnych poziomów podzielonych na akty od lewej do prawej. Pierwsze dwa akty są pełnowymiarowe i zawierają rozmaite elementy rozgrywki oraz sekcje platformowe. Akt trzeci natomiast jest przeznaczony na walkę z bossem, którym jest Doktor Robotnik w swoim Eggmobilu. W czasie przechodzenia poziomów, gracz napotyka na badniki, które próbują go zaatakować. Mogą być one zniszczone za pomocą zdolności jeża. Przed śmiercią, gracza chronią pierścienie. Otrzymanie obrażeń podczas posiadania pierścieni, spowoduje ich utratę. Sonic przez krótką chwilę będzie nietykalny, aby gracz mógł zebrać nowe pierścienie lub uciec z niebezpiecznego miejsca. Swój progres w danym akcie gracz może zapisać poprzez zniszczenie monitora ze strzałką, który działa jak punkt kontrolny.

W czasie rozgrywki, gracz może zbierać różne power-upy zawarte w monitorach. Są to super pierścień, dający 10 zwykłych pierścieni naraz, osłona, nietykalność i buty szybkości.

Pod koniec pierwszego i drugiego aktu pojawia się tabliczka mety, która po dotknięciu uniesie się i zmieni stronę na inną. Zależnie od niej, gracz otrzyma coś dodatkowego. Jeżeli ma przynajmniej 50 pierścieni, tabliczka pokaże wykrzyknik, a gracz będzie mógł przejść jeden z bonusowych poziomów. W trzecim akcie, gracz kończy poziom zniszczeniem kapsuły po pokonaniu bossa.

Zdolności postaci Edytuj

Sprite Nazwa Opis
S1MSGG-chodzenie.gif
Chodzenie Aby chodzić, należy nacisnąć strzałkę w lewo lub w prawo.
S1MSGG-bieg.gif
Bieganie Aby biegać, należy nacisnąć i przytrzymać strzałkę w lewo lub w prawo.
S1MSGG-hamowanie.gif
Hamowanie Naciśnięcie i przytrzymanie strzałki przeciwnej do kierunku biegu, spowoduje gwałtowne hamowanie.
S1MSGG-góra.gif
Patrzenie się do góry Podczas stania w miejscu, należy przytrzymać strzałkę w górę, by podnieść głowę do góry. Po chwili gracz będzie mógł zobaczyć co jest nad nim.
S1MSGG-dół.gif
Kucanie Podczas stania w miejscu, należy przytrzymać strzałkę w dół, by kucnąć. Po chwili gracz będzie mógł zobaczyć co jest pod nim.
S1MSGG-spin.gif
Spin Attack Aby wykonać Spin Attack, należy nacisnąć strzałkę w dół podczas biegu.
Spin Jump Aby wykonać Spin Jump, należy wcisnąć przycisk 1 lub 2.

Postacie Edytuj

Grywalne Edytuj

Niegrywalne Edytuj

Poziomy Edytuj

Greenhill-s1-8-bit.png

Green Hill Zone, pierwszy poziom w grze

Gra Sonic the Hedgehog składa się z 6 poziomów:

Przeciwnicy Edytuj

Bossowie Edytuj

S1MS-BZBoss.png

Boss poziomu Bridge Zone

Bossowie znajdują się w każdym trzecim akcie poziomu, z wyjątkiem Scrap Brain Zone:

Muzyka Edytuj

Muzyka do gry została skomponowana przez Yuzo Koshiro, wykorzystano również kompozycje Masato Nakamury z szesnastobitowej wersji.

Różnice między wersjami Edytuj

Ze względu na różnice pomiędzy konsolami, wersje gry różnią się od siebie pewnymi elementami:

  • Wersja na Master System nie posiada ekranu Segi.
  • Ze względu na mniejszy ekran Game Geara, Sonica oraz obiekty pomniejszono, by dopasować się do limitów. Gra również posiada nieco inną paletę kolorów, z tego samego względu.
  • W Green Hill Zone usunięto twarze z totemów, a kwiaty przypominają te z wersji 16-bitowej. Dodano również znaki ostrzegawcze przed niebezpiecznymi sekcjami, przed którymi gracz mógłby nie wyhamować na czas.
  • W wersji na Game Gear, wszystkie springi w bonusowym poziomie są tego samego koloru, a na Master System ich kolor jest zależny od siły wybicia.
  • W wersji na Game Gear w drugim akcie Jungle Zone gracz może spaść w dół wodospadu bez utraty życia.
  • Układ poziomu w Labyrinth Zone różni się znacznie pomiędzy konsolami.
  • Ze względu na limity, edytowano bossa Bridge Zone oraz finałowego bossa ze Sky Base Zone. Pozostali bossowie umieszczeni są niżej i wykonują krócej swój atak.
  • Wersja na Master System posiada inaczej sformułowaną listę płac.

Krytyka Edytuj

Gra spotkała się z pozytywnymi recenzjami. Krytycy doceniali grafikę, prędkość oraz układ poziomów. Krytykowany był za to poziom trudności, który według kilku recenzentów był za niski. Gra znalazła się na czwartym miejscu listy "Najlepszych gier wszech czasów na Game Gear" autorstwa GamesRadar.

Reedycje Edytuj

Gra była wielokrotnie wydawana w postaci kompilacji. Poza nimi, gra (w wersji na Game Gear) pojawiła się w Sonic Adventure DX: Director's Cut jako minigra do odblokowania. Aby ją odblokować, należy przejść 20 misji lub zdobyć 20 emblematów.

Wersję na Game Gear wydano również na Wirtualną Konsolę Nintendo 3DS w 2013. Można ją kupić za 300 punktów. W 2008, wersja na Master System została wydana na Wirtualną Konsolę Wii do kupienia za 500 punktów.

Ciekawostki Edytuj

  • Jest to ostatnia gra wydana w Ameryce Północnej na konsolę Sega Master System.
  • Gra jest jedną z dwóch wydanych na przenośne konsole Segi (druga to Sonic Blast), w której każdym bossem jest Doktor Robotnik. W pozostałych, funkcję bossów pełnią wielkie badniki.
  • Okładka wersji na Master System przedstawia Sonica wewnątrz pętli, pomimo że takowe w grze się nie pojawiają.
  • W przeciwieństwie do innych gier, w Sonic the Hedgehog woda w drugim akcie Green Hill Zone oraz pierwszym akcie Jungle Zone służy jedynie do spowolnienia gracza, nie można w niej utonąć.
  • Rola Szmaragdów Chaosu w dobrym zakończeniu jest większa niż w wersji na Mega Drive. W tej grze, Szmaragdy oczyszczają wyspę z destrukcyjnego wpływu Doktora Robotnika.