Cudzy1 It's Super Sonic!!! Cudzy2
Slogan

Sonic the Hedgehog (ソニック・ザ・ヘッジホッグ Sonikku za Hejjihoggu?) – gra platformowa z serii Sonic the Hedgehog wydana na konsole Sega Master System oraz Sega Game Gear. Została stworzona przez firmę Ancient, a wydana przez Segę 25 października 1991 roku. Jest to pierwsza gra z serii na konsole przenośne. Pomimo podobieństw, nie jest to bezpośredni port gry Sonic the Hedgehog na Sega Mega Drive.

Fabuła Edytuj

Zły Doktor Robotnik wyruszył w poszukiwaniu Szmaragdów Chaosu na Południowej Wyspie . Robotyzuje napotkane zwierzątka oraz przekształca środowisko wyspy, aby pomóc sobie w osiągnięciu celu. O wszystkim dowiaduje się jeż Sonic i rusza na ratunek wyspie i jej mieszkańcom.

Rozgrywka Edytuj

Rozgrywka jest podobna do wersji na Mega Drive'a. Zadaniem gracza jest przemierzanie kolejnych poziomów podzielonych na akty od lewej do prawej. Pierwsze dwa akty są pełnowymiarowe i zawierają rozmaite elementy rozgrywki oraz sekcje platformowe. Akt trzeci natomiast jest przeznaczony na walkę z bossem, którym jest Doktor Robotnik w swoim Eggmobilu. W czasie przechodzenia poziomów, gracz napotyka na badniki, które próbują go zaatakować. Mogą być one zniszczone za pomocą zdolności jeża. Przed śmiercią, gracza chronią pierścienie. Otrzymanie obrażeń podczas posiadania pierścieni, spowoduje ich utratę. Sonic przez krótką chwilę będzie nietykalny, aby gracz mógł zebrać nowe pierścienie lub uciec z niebezpiecznego miejsca. Swój progres w danym akcie gracz może zapisać poprzez zniszczenie monitora ze strzałką, który działa jak punkt kontrolny.

W czasie rozgrywki, gracz może zbierać różne power-upy zawarte w monitorach. Są to super pierścień, dający 10 zwykłych pierścieni naraz, osłona, nietykalność, dodatkowe życie i buty szybkości. Dodatkowe życia można również otrzymać po zgromadzeniu 100 pierścieni, lecz ich licznik resetuje się wtedy do zera. Osłona chroni przed jednym uderzeniem. Nietykalność chroni gracza przed przeciwnikami i przeszkodami, ale nie przed przepaściami, zgniataczami i utonięciem. Utracenie wszystkich dodatkowych żyć powoduje koniec gry, chyba że gracz posiada dodatkową szansę.

Pod koniec pierwszego i drugiego aktu pojawia się tabliczka mety, która po dotknięciu uniesie się i zmieni stronę na inną. Zależnie od niej, gracz otrzyma coś dodatkowego. Jeżeli ma przynajmniej 50 pierścieni, tabliczka pokaże wykrzyknik, a gracz będzie mógł przejść jeden z bonusowych poziomów. W trzecim akcie, gracz kończy poziom zniszczeniem kapsuły po pokonaniu bossa. W jednym z aktów każdego poziomu ukryty jest Szmaragd Chaosu. Gracz musi zebrać wszystkie 6 szmaragdów, aby otrzymać dobre zakończenie. Dodatkowo, po zakończeniu gry, gracz otrzyma duży bonus punktowy od każdego zebranego Szmaragdu Chaosu.

Zdolności postaci Edytuj

Sprite Nazwa Opis
S1MSGG-chodzenie
Chodzenie Aby chodzić, należy nacisnąć strzałkę w lewo lub w prawo.
S1MSGG-bieg
Bieganie Aby biegać, należy nacisnąć i przytrzymać strzałkę w lewo lub w prawo.
S1MSGG-hamowanie
Hamowanie Naciśnięcie i przytrzymanie strzałki przeciwnej do kierunku biegu, spowoduje gwałtowne hamowanie.
S1MSGG-góra
Patrzenie się do góry Podczas stania w miejscu, należy przytrzymać strzałkę w górę, by podnieść głowę do góry. Po chwili gracz będzie mógł zobaczyć co jest nad nim.
S1MSGG-dół
Kucanie Podczas stania w miejscu, należy przytrzymać strzałkę w dół, by kucnąć. Po chwili gracz będzie mógł zobaczyć co jest pod nim.
S1MSGG-spin
Spin Attack Aby wykonać Spin Attack, należy nacisnąć strzałkę w dół podczas biegu.
Spin Jump Aby wykonać Spin Jump, należy wcisnąć przycisk 1 lub 2.

Postacie Edytuj

Wygląd Imię Opis
Sonic 1991
Sonic the Hedgehog Niebieski jeż, potrafiący biegać z prędkością dźwięku, oraz główny bohater. Arcy-wróg Doktora Eggmana. Sonic musi powstrzymać złego doktora i uwolnić swoich zwierzęcych przyjaciół, wykorzystywanych jako napęd do robotów. Aby jednak na dobre pokrzyżować plany Eggmana, Sonic musi znaleźć sześć tajemniczych Szmaragdów Chaosu.
Robotnik 1991
Doktor Eggman Doktor Eggman (właśc. Doktor Ivo Robotnik) to szalony naukowiec, którego IQ wynosi ponad 300 punktów. Robotnik planuje podbić South Island, oraz zniewolić zamieszkujące wyspę zwierzątka, wykorzystując je jako napęd dla swoich badników. Eggman szuka także tajemniczych Szmaragdów Chaosu, które pozwolą mu zrealizować jego niecne plany.

Poziomy Edytuj

Greenhill-s1-8-bit

Green Hill Zone, pierwszy poziom w grze

Gra Sonic the Hedgehog składa się z 6 poziomów:

Przeciwnicy Edytuj

Sprite Nazwa Poziom Opis
Motobug 8 bit sprite
Motobug Green Hill Zone Motobug po prostu jeździ w stronę gracza.
Buzzbomber 8 bit sprite
Buzz Bomber Green Hill Zone, Bridge Zone Buzz Bomber podlatuje do gracza i strzela w niego pociskiem
Crabmeat 8 bit sprite
Crabmeat Green Hill Zone, Jungle Zone Crabmeat porusza się od prawej do lewej krawędzi ekranu, oraz strzela pociskami ze szczypców.
Spikes 8 bit sprite
Spikes Bridge Zone Spikes jest chroniony przez kolce na swojej muszli, przez co zniszczyć go może tylko Spin Attack.
Chopper 8 bit sprite
Chopper Bridge Zone, Jungle Zone Chopper wyskakuje spod wodospadów i mostów, aby ugryźć gracza.
Newtron 8 bit sprite
Newtron Jungle Zone Newtron ukrywa się w ścianach Green Hill Zone. Zielony wypluwa pocisk, a niebieski leci jak rakieta.
Jaws 8 bit sprite
Jaws Labyrinth Zone Jaws pływa pod wodą, polując na gracza.
Burrobot 8 bit sprite
Burrobot Labyrinth Zone Burrobot zagrzebuje się pod ziemią i wyskakuje, aby zaatakować gracza.
Orbinaut 8 bit sprite
Unidus Labyrinth Zone, Sky Base Zone Unidus otacza się kolczastymi kulami, które jedna po drugiej odrzuca w stronę gracza.
Caterkiller sprite 8bit
Caterkiller Scrap Brain Zone Caterkiller rozrzuca ostre segmenty swojego ciała. Można go zniszczyć tylko atakiem w głowę
Ball Hog sprite 8bit
Ball Hog Scrap Brain Zone Ball Hog wyrzuca ze swojego brzucha bomby.
Bomb 8 bit sprite
Bomb Sky Base Zone Bomb dokonuje samozniszczenia, rozrzucając dookoła mniejsze eksplozje.

Bossowie Edytuj

S1MS-BZBoss

Boss poziomu Bridge Zone

Bossowie znajdują się w każdym trzecim akcie poziomu, z wyjątkiem Scrap Brain Zone:

Ścieżka dźwiękowa Edytuj

Muzyka do gry została skomponowana przez Yuzo Koshiro, wykorzystano również kompozycje Masato Nakamury z szesnastobitowej wersji.

Różnice między wersjami Edytuj

Ze względu na różnice pomiędzy konsolami, wersje gry różnią się od siebie pewnymi elementami:

  • Wersja na Master System nie posiada ekranu Segi.
  • Ze względu na mniejszy ekran Game Geara, Sonica oraz obiekty pomniejszono, by dopasować się do limitów. Gra również posiada nieco inną paletę kolorów, z tego samego względu.
  • W Green Hill Zone usunięto twarze z totemów, a kwiaty przypominają te z wersji 16-bitowej. Dodano również znaki ostrzegawcze przed niebezpiecznymi sekcjami, przed którymi gracz mógłby nie wyhamować na czas.
  • W wersji na Game Gear, wszystkie springi w bonusowym poziomie są tego samego koloru, a na Master System ich kolor jest zależny od siły wybicia.
  • W wersji na Game Gear w drugim akcie Jungle Zone gracz może spaść w dół wodospadu bez utraty życia.
  • Układ poziomu w Labyrinth Zone różni się znacznie pomiędzy konsolami.
  • Ze względu na limity, edytowano bossa Bridge Zone oraz finałowego bossa ze Sky Base Zone. Pozostali bossowie umieszczeni są niżej i wykonują krócej swój atak.
  • Wersja na Master System posiada inaczej sformułowaną listę płac.

Krytyka Edytuj

Gra spotkała się z pozytywnymi recenzjami. Krytycy doceniali grafikę, prędkość oraz układ poziomów. Krytykowany był za to poziom trudności, który według kilku recenzentów był za niski. Gra znalazła się na czwartym miejscu listy "Najlepszych gier wszech czasów na Game Gear" autorstwa GamesRadar.

Inne wersje i porty Edytuj

Gra była wielokrotnie wydawana w postaci kompilacji. Poza nimi, gra (w wersji na Game Gear) pojawiła się w Sonic Adventure DX: Director's Cut jako minigra do odblokowania. Aby ją odblokować, należy przejść 20 misji lub zdobyć 20 emblematów.

Wersję na Game Gear wydano również na Wirtualną Konsolę Nintendo 3DS w 2013. Można ją kupić za 300 punktów. W 2008, wersja na Master System została wydana na Wirtualną Konsolę Wii do kupienia za 500 punktów.

Ciekawostki Edytuj

  • Jest to ostatnia gra wydana w Ameryce Północnej na konsolę Sega Master System.
  • Gra jest jedną z dwóch wydanych na przenośne konsole Segi (druga to Sonic Blast), w której każdym bossem jest Doktor Robotnik. W pozostałych, funkcję bossów pełnią wielkie badniki.
  • Okładka wersji na Master System przedstawia Sonica wewnątrz pętli, pomimo, że pętle w grze się nie pojawiają.
  • W przeciwieństwie do innych gier, w Sonic the Hedgehog woda w drugim akcie Green Hill Zone oraz pierwszym akcie Jungle Zone służy jedynie do spowolnienia gracza, nie można w niej utonąć.
  • Rola Szmaragdów Chaosu w dobrym zakończeniu jest większa niż w wersji na Mega Drive. W tej grze, Szmaragdy oczyszczają wyspę z destrukcyjnego wpływu Doktora Robotnika.