Sonic the Hedgehog 3

2692strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarz1 Udostępnij

Sonic the Hedgehog 3 (ソニックザヘッジホッグ3 Sonikku za hejjihoggu 3?) – gra platformowa z serii Sonic the Hedgehog stworzona przez Sonic Team, a wydana w lutym 1994 roku przez Segę na konsolę Sega Mega Drive. Gra jako pierwsza z serii posiadała możliwość zapisu stanu gry.
Powiązany portal:
Portal:Sonic the Hedgehog 3

Fabuła Edytuj

Pod koniec gry Sonic the Hedgehog 2, Death Egg został poważnie uszkodzony i rozbił się o jezioro na Anielskiej Wyspie. Wyspa unosi się dzięki Master Emeraldowi, którego strzeże kolczatka Knuckles. Robotnik próbuje za pomocą Szmaragdów Chaosu naprawić Death Egg. Wmawia Knucklesowi, że to Sonic i Tails są złodziejami szmaragdów, toteż Knuckles postanawia powstrzymać ich za wszelką cenę.

Gameplay Edytuj

Sonic 3 jest całkowicie odmienne od poprzednich gier. Sprite Sonica został zmieniony i zawiera dużo więcej poz i animacji. Sprite Tailsa jednak pozostał prawie ten sam, jednak dodano więcej animacji i cieniowania. Ponadto, gra kładzie większy nacisk na fabułę. Dzieje się tak między innymi dzięki cut-scenkom z Knucklesem czy przejściom między aktami i poziomami.

Główna idea gry jednak pozostała ta sama. Zadaniem gracza jest przechodzić kolejne poziomu i pokonać mini-bossa lub bossa pod koniec aktu. Ponadto, gracz może zbierać Szmaragdy Chaosu w specjalnych poziomach. Zebranie wszystkich siedmiu pozwala na zamianę w Super Sonica.

Pojawiają się również nowe osłony (w poprzednich tytułach była tylko jedna), które chronią przed określonymi zagrożeniami i dają nowe zdolności. Nowymi osłonami są:

  • Fire Shield – chroni przed ogniem i ognistymi atakami. Pozwala Sonicowi używać Fire Dasha.
  • Lightning Shield – chroni przed atakami elektrycznymi. Potrafi przyciągać pierścienie. Pozwala Sonicowi na wykonanie podwójnego skoku.
  • Bubble Shield – pozwala oddychać pod wodą. Sonic może jej użyć do odbijania się od podłoża.

Wszystkie osłony odbijają pociski badników. Fire Shield i Lightning Shield nie mogą być używane pod wodą.

Zdolności postaci Edytuj

Nazwa Sonic Tails Opis
Chodzenie Sonic walk3.gif Tails walk3.gif By chodzić, należy przyciskać klawisz w lewo lub prawo.
Bieg Sonic run3.gif Tails run3.gif By biegać, trzeba się rozpędzić, tj. przytrzymać klawisz chodzenia przez dłuższy czas.
Hamowanie Sonic screech3.gif Tails screech3.gif Podczas biegu, chodzenie w przeciwnym kierunku do strony biegu, spowoduje, że postać zacznie hamować. Długość hamowania zależy od prędkości.
Patrzenie się do góry Sonic lookup3.gif Tails lookup3.gif Podczas stania w miejscu, należy przytrzymać strzałkę w górę, by podnieść głowę do góry. Po chwili gracz będzie mógł zobaczyć co jest nad nim.
Kucanie Sonic crouch3.gif Tails crouch3.gif Podczas stania w miejscu, należy przytrzymać strzałkę w dół, by podnieść kucnąć. Po chwili gracz będzie mógł zobaczyć co jest pod nim.

Spin Attack

Sonic spin3.gif Tails spin3.gif Podczas poruszania się, należy przycisnąć strzałkę w dół, by wykonać Spin Attack. Prędkość Spin Attacku zależy od prędkości poruszającej się postaci.
Spin Jump Aby użyć Spin Jumpu, wystarczy podskoczyć.
Popychanie Sonic push3.gif Tails push3.gif Niektóre obiekty można popychać, poprzez wbieganie w nie
Spin Dash Sonic spindash3.gif Tails spindash3.gif Podczas stania w miejscu, należy schylić się i przytrzymać klawisz skoku. Każde kolejne naciśnięcie klawiszu skoku przeładowuje Spin Dash. Im więcej szybkich przeładowań, tym większa będzie prędkość wyrzutu Puszczenie strzałki w dół spowoduje wykonanie Spin Dasha.
Insta-shield Sonic insta shield.gif brak Aby wywołać insta-shielda, należy wcisnąć 2 razy przycisk skoku, gdy nie posiadamy osłony.
Latanie brak Tails fly3.gif Aby latać, należy 2 razy wcisnąć przycisk skoku. Tails męczy się po 10 sekundach lotu.
Pływanie brak Tails swim.gif Aby pływać, należy pod wodą 2 razy wcisnąć przycisk skoku. Tails męczy się po 10 sekundach pływania.
Branie Sonica do lotu brak Tails lift.gif W grze Sonicem i Tailsem, lis kontrolowany przez drugi kontroler może poderwać jeża do lotu. Tails męczy się po 10 sekundach lotu.

Postacie Edytuj

Grywalne Edytuj

Niegrywalne Edytuj

Poziomy Edytuj

Angelisland.png

Angel Island Zone

Bonusstages3.png

Bonusowy poziom

S3-ss.png

Specjalny poziom

Sonic 3 składa się z sześciu poziomów po dwa akty każdy. Pod koniec każdego aktu pierwszego, gracz walczy z mini-bossem, a pod koniec drugiego - z maszyną Doktora Robotnika. Poziomy te to:

Bonusowy poziom Edytuj

Osobny artykuł: Bonusowy poziom (Sonic the Hedgehog 3)

Sposób dostania się do bonusowego poziomu w Sonicu 3 jest taki sam jak sposób dostania się do specjalnego poziomu w Sonicu 2. Bonusowy poziom to wielki automat z kulkami. Każda kulka oznacza co innego. Zadaniem gracza jest kręcić pokrętłem, aby z maszyny wyleciała kulka. Nie wszystkie kulki dają power-upy.

Poziom kończy się, gdy postać dotknie dolnej krawędzi poziomu.

Specjalny poziom Edytuj

Osobny artykuł: Specjalny poziom (Sonic 3 & Knuckles)

Specjalny poziom wykonany jest w stylu 3D. Zadaniem gracza jest zamieniać niebieskie kule na czerwone oraz zbierać pierścienie. Poziom kończy się gdy gracz wejdzie w czerwoną kulkę (niepowodzenie) lub gdy nie będzie już więcej niebieskich kulek (powodzenie).

Przeciwnicy Edytuj

Badniki Edytuj

Sprite Nazwa Poziom Opis
Batbot-spr.png
Batbot Carnival Night Zone Badnik-nietoperz. Po aktywacji, podąża za graczem.
Blastoid-spr.png
Blastoid Hydrocity Zone Strzela seriami po 3 pociski co kilka sekund. Zniszczenie go najczęściej otwiera przejście.
Bloominator-spr.png
Bloominator Angel Island Zone Strzela kolczastymi kulami naprzemiennie w lewo i w prawo.
Bubbles-spr.png
Bubbles Marble Garden Zone Lata po wyznaczonym obszarze co jakiś czas chowając i wysuwając kolce.
Buggernaut-spr.png
Buggernaut Hydrocity Zone Latają w grupach. Da się zniszczyć tylko większego. Gdy większy zostanie zniszczony, mniejszy ucieka.
Caterkillerjr-spr.png
Catakiller, Jr. Angel Island Zone Latająca gąsienica. Da się zniszczyć tylko skacząc na głowę.
Clamer-spr.png
Clamer Carnival Night Zone Co jakiś czas wysuwa się ze swojej osłony i wystrzeliwuje kolczastą kulkę. Osłona działa jak trampolina.
Corkey-spr.png
Corkey Launch Base Zone Porusza się po wyznaczonym obszarze i co jakiś czas się zatrzymuje, aby wystrzelić laser.
Flybot767-spr.png
Flybot767 Launch Base Zone Aktywowany przez alarm, rzadziej pojawiający się samoistnie. Gdy namierzy gracza, leci w jego kierunku.
Jawz-spr.png
Jawz Hydrocity Zone Lata w powietrzu. Jeśli postać go dotknie, badnik wybucha, ale nie ma za niego punktów.
Mantis-spr.png
Mantis Marble Garden Zone Stoi w miejscu lub jest schowany pod ziemią. Wyskakuje gdy gracz jest w pobliżu.
Megachopper-spr.png
Mega Chopper Hydrocity Zone Bardzo często wyskakuje z wody, rzadziej w niej pływa. Gdy przyczepi się do gracza, zabiera mu pierścienie.
Monkeydude-spr.png
Monkey Dude Angel Island Zone Wisi na palmach. Jego atakiem jest rzut kokosem.
Penguinator-spr.png
Penguinator IceCap Zone Chodzi powoli po wyznaczonym obszarze, a gdy gracz jest w pobliżu, rzuca się na ziemię i ślizga się po niej na brzuchu.
Pointdexter-spr.png
Pointdexter Hydrocity Zone Badnik-rozdymka. Co kilka sekund wysuwa i chowa swoje kolce.
Orbinauts3-spr.png
Pola Launch Base Zone Badnik typu Orbinaut. W pewnym sensie małpuje ruchy gracza.
Rhinobot.gif
Rhinobot Angel Island Zone Badnik-nosorożec. Gdy gracz jest w pobliżu, szarżuje w jego kierunku.
Ribot-spr.png
Ribot Launch Base Zone Jego bronią są metalowe kule, których używa inaczej w zależyności od typu: rozsuwa na boki, uderza nimi w ziemię lub obraca nią dookoła siebie.
Snailblaster-spr.png
Snail Blaster Launch Base Zone Co jakiś czas wysuwa się z osłony i wystrzeliwuje dwa pociski. Czasami zniszczenie go jest wymagane, by otworzyć drzwi.
Sparkle-spr.png
Sparkle Carnival Night Zone Używa elektryczności aby zmieniać swe położenie. Przesuwa się w pionie pomiędzy podłożem a sufitem.
Spikersonic3sprite.png
Spiker Marble Garden Zone Wygląda jak kolce co ułatwia mu maskowanie się. Gdy gracz jest w pobliżu, wysuwa się nieco spod ziemi i wystrzeliwuje 2 pociski. Jego kolce służą jako trampolina.
Starpointer-spr.png
Star Pointer IceCap Zone Zachowuje się podobnie jak Sol, ale jest utrzymany w tematyce poziomu lodowego.
Turbospikersprite.png
Turbo Spiker Hydrocity Zone Porusza się po wyznaczonym obszarze, rzadziej wyłania się zza wodospadu. Gdy gracz się wliży, Turbo Spiker wystrzeliwuje swój kolec.

Inni przeciwnicy Edytuj

Sprite Nazwa Poziom Opis
Knux-wróg-s3-spr.gif
Knuckles
the Echidna
Angel Island Zone,
Hydrocity Zone,
Carnival Night Zone,
Launch Base Zone
Strażnik Master Emeralda i Anielskiej Wyspy. Został oszukany przez Eggmana, a następnie nastawiony przeciwko Sonicowi i Tailsowi. Utudnia postaciom ekplorację wyspy.
Relief-spr.png
Relief Marble Garden Zone Aby go pokonać należy uderzyć go trzy razy w kryształ na jego głowie. Co jakiś wystrzeliwuje on strzałę. Po zniszczeniu kryształu, w pobliżu otwierają się drzwi lub pojawiają się platformy.

Mini-bossowie Edytuj

Walka z mini-bossem ma miejsce pod koniec aktu 1. Mini-bossowie pojawiający się w grze to:

Główni bossowie Edytuj

Walka z Doktorem Robotnikiem ma miejsce pod koniec aktu 2. Bossowie pojawiający się w grze to:

Tryb multiplayer Edytuj

Tory multiplayer w Sonic 305:35

Tory multiplayer w Sonic 3

Tryb multiplayer

Sonic 3 oferuje również tryb dla dwóch graczy. W przeciwieństwie do Sonica 2, poziomy te są grywalne tylko w trybie multiplayer.

Gracz ma do wyboru 3 tryby gry:

  • Grandprix – dwóch graczy konkuruje między sobą o zwycięstwo na wszystkich pięciu torach po kolei.
  • Match Race – dwóch graczy ściga się na jednym, wybranym torze.
  • Time Attack – tryb treningowy. Gracz może próbować ustanowić rekord trasy.

Każdy gracz może wybrać postać, którą chce się ścigać. Są trzy postaci do wyboru: Sonic, Tails i Knuckles.

Tory Edytuj

Tryb multiplayer składa się z pięciu torów:

Każdy z torów ma inny poziom trudności.

Galeria Edytuj

Sonic3Logo.png
Kliknij tutaj, aby przejść do galerii

Ciekawostki Edytuj

  • Knuckles na początku miał mieć zielone skarpetki, jednak powodowało to zmianę koloru HUDu na zielony na czas cutscenki.
  • Nazwy torów multiplayer zaczynają się na kolejne litery alfabetu (A, B, C, D, E).
  • Sonic 3 oraz Sonic & Knuckles miały być jedną grą. Zostały jednak podzielone na dwie oddzielne gry ze względu na ceny kartridży.
  • Kartridż Sonica 3 zawiera nieużywane utwory, pojawiające się w Sonic & Knuckles Ponadto, w level seleccie znajdują się 3 nazwy poziomów z S&K.
  • Niektóre piosenki do gry zostały skomponowane przez Michaela Jacksona i jego ówczesnych współpracowników. Michael nie został jednak wymieniony w napisach końcowych.
    • Jedna ze skomponowanych przez niego piosenek do gry, czyli piosenka grana podczas napisów końcowych, została wykorzystana przez MJa dwa lata później w jego piosence "Stranger in Moscow".
  • Opakowanie gry w USA i Chinach pokazuje Sonica i Tailsa znajdujących się na Angel Island Zone, zaś pozostałe opakowania pokazują Sonica i Knucklesa na Carnival Night Zone.
  • Sonic 3 jest pierwszą grą z serii na Mega Drive/Genesisa, która nie zawiera słowa "Hill" (Wzgórze) w nazwie pierwszego poziomu.
  • Marble Garden Zone jako jedyny poziom w grze nie zawiera podwodnych obszarów.
  • W dniu premiery gry, 2 lutego, nazwano go "Dniem Jeża" (Hedgehog Day). Jest to nawiązanie do "Dnia Świszcza" (Groundhog Day) obchodzonego w USA i Kanadzie tego samego dnia.
  • Jeżeli gracz zakończy poziom w czasie wynoszącym dokładnie 9 minut 59 sekund, otrzyma 100 000 punktów za czas.
ved
Sonic the Hedgehog 3
Sonic the Hedgehog 3Sonic 3 & Knuckles