Sonic the Hedgehog 3 (ソニックザヘッジホッグ3 Sonikku za hejjihoggu 3?) – gra platformowa z serii Sonic the Hedgehog stworzona przez Sonic Team, a wydana w lutym 1994 roku przez Segę na konsolę Sega Mega Drive. W grze debiutuje Knuckles the Echidna.

Fabuła Edytuj

Pod koniec gry Sonic the Hedgehog 2, Death Egg został poważnie uszkodzony i rozbił się o jezioro na Anielskiej Wyspie. Wyspa unosi się dzięki Głównemu Szmaragdowi, którego strzeże kolczatka Knuckles. Robotnik próbuje za pomocą Szmaragdów Chaosu naprawić Death Egg. Aby to zrobić i odrwócić od siebie uwagę, wmawia Knucklesowi, że Sonic i Tails są złodziejami szmaragdów i chcą ukraść także strzeżony przez niego drogocenny klejnot. Nieświadomy podstępu Knuckles wyrusza na poszukiwanie i potyczkę z bohaterami. W międzyczasie Doktor Robotnik robotyzuje wyspę.

Rozgrywka Edytuj

Sonic the Hedgehog 3 jest odmienne od poprzednich gier. Sprite Sonica został zmieniony i zawiera dużo więcej poz i animacji. Sprite Tailsa jednak pozostał prawie ten sam, jednak dodano więcej animacji i cieniowania. Ponadto, gra kładzie większy nacisk na fabułę. Dzieje się tak między innymi dzięki cut-scenkom z Knucklesem czy przejściom między aktami i poziomami.

Główna idea gry jednak pozostała ta sama. Zadaniem gracza jest przechodzić kolejne poziomy podzielone na akty. Każdy akt zakończony jest potyczką z mini-bossem lub bossem. Ponadto, gracz może zbierać Szmaragdy Chaosu w specjalnych poziomach. Zebranie wszystkich siedmiu pozwala na zamianę w Super Sonica.

Gracz może po raz pierwszy na domowej konsoli latać jako Tails, co dotychczas było widoczne jedynie podczas powrotu Tailsa na pole gry w trybie gry Sonic + Tails. Sonic zyskał możliwość wykonywania insta-shielda, chroniącego go przed atakami przez kilka chwil. Ponadto gracz może korzystać z 3 rodzajów osłon: ognistej, elektrycznej i wodnej. Każda ma swoje unikalne właściwości oraz chroni przed określonymi zagrożeniami.

Zdolności postaci Edytuj

Nazwa Sonic Tails Opis
Chodzenie Sonic walk3 Tails walk3 By chodzić, należy przyciskać klawisz w lewo lub prawo.
Bieg Sonic run3 Tails run3 By biegać, trzeba się rozpędzić, tj. przytrzymać klawisz chodzenia przez dłuższy czas.
Hamowanie Sonic screech3 Tails screech3 Podczas biegu, chodzenie w przeciwnym kierunku do strony biegu, spowoduje, że postać zacznie hamować. Długość hamowania zależy od prędkości.
Patrzenie się do góry Sonic lookup3 Tails lookup3 Podczas stania w miejscu, należy przytrzymać strzałkę w górę, by podnieść głowę do góry. Po chwili gracz będzie mógł zobaczyć co jest nad nim.
Kucanie Sonic crouch3 Tails crouch3 Podczas stania w miejscu, należy przytrzymać strzałkę w dół, by kucnąć. Po chwili gracz będzie mógł zobaczyć co jest pod nim.

Spin Attack

Sonic spin3 Tails spin3 Podczas poruszania się, należy przycisnąć strzałkę w dół, by wykonać Spin Attack. Prędkość Spin Attacku zależy od prędkości poruszającej się postaci.
Spin Jump Aby użyć Spin Jumpu, wystarczy podskoczyć.
Popychanie Sonic push3 Tails push3 Niektóre obiekty można popychać, poprzez wbieganie w nie
Spin Dash Sonic spindash3 Tails spindash3 Podczas stania w miejscu, należy schylić się i przytrzymać klawisz skoku. Każde kolejne naciśnięcie klawiszu skoku przeładowuje Spin Dash. Im więcej szybkich przeładowań, tym większa będzie prędkość wyrzutu. Puszczenie strzałki w dół spowoduje wykonanie Spin Dasha.
Insta-shield Sonic insta shield brak Aby wywołać insta-shielda, należy wcisnąć 2 razy przycisk skoku nie będąc w posiadaniu osłony.
Latanie brak Tails fly3 Aby latać, należy 2 razy wcisnąć przycisk skoku. Tails męczy się po 10 sekundach lotu.
Pływanie brak Tails swim Aby pływać, należy pod wodą 2 razy wcisnąć przycisk skoku. Tails męczy się po 10 sekundach pływania.
Branie Sonica do lotu brak Tails lift W grze Sonicem i Tailsem, lis kontrolowany przez drugi kontroler może poderwać jeża do lotu. Tails męczy się po 10 sekundach lotu.

Postacie Edytuj

Grywalne Edytuj

Niegrywalne Edytuj

Poziomy Edytuj

Angelisland

Angel Island Zone

Sonic the Hedgehog 3 składa się z sześciu poziomów po dwa akty każdy. Ponadto pojawiają się poziomy specjalne oraz poziom bonusowy.
  1. Angel Island Zonepoziom o tematyce lasu, a także o tematyce ognia po spaleniu wyspy.
  2. Hydrocity Zonepoziom o tematyce wodnej i starożytnych ruin.
  3. Marble Garden Zonepoziom o tematyce starożytnych ruin.
  4. Carnival Night Zonepoziom o tematyce parku rozrywki, a w akcie drugim także o tematyce wodnej.
  5. IceCap Zonepoziom o tematyce zimowej
  6. Launch Base Zonepoziom o tematyce przemysłowej, a w akcie drugim także o tematyce wodnej i podniebnej.
  • Bonusowy poziom – zadaniem gracza jest zebrać jak najwięcej dóbr, zanim poziom się zakończy.
  • Specjalny poziom – w grze pojawia się siedem takich poziomów, celem jest zamiana wszystich niebieskich kulek na czerwone.

Przeciwnicy Edytuj

Badniki Edytuj

Sprite Nazwa Poziom Opis
Batbot-spr
Batbot Carnival Night Zone Badnik-nietoperz. Po aktywacji, podąża za graczem.
Blastoid-spr
Blastoid Hydrocity Zone Strzela seriami po 3 pociski co kilka sekund. Zniszczenie go najczęściej otwiera przejście.
Bloominator-spr
Bloominator Angel Island Zone Strzela kolczastymi kulami naprzemiennie w lewo i w prawo.
Bubbles-spr
Bubbles Marble Garden Zone Lata po wyznaczonym obszarze co jakiś czas chowając i wysuwając kolce.
Buggernaut-spr
Bugernaut Hydrocity Zone Latają w grupach. Da się zniszczyć tylko większego. Gdy większy zostanie zniszczony, mniejszy ucieka.
Caterkillerjr-spr
Catakiller, Jr. Angel Island Zone Latająca gąsienica. Da się zniszczyć tylko skacząc na głowę.
Clamer-spr
Clamer Carnival Night Zone Co jakiś czas wysuwa się ze swojej osłony i wystrzeliwuje kolczastą kulkę. Osłona działa jak trampolina.
Corkey-spr
Corkey Launch Base Zone Porusza się po wyznaczonym obszarze i co jakiś czas się zatrzymuje, aby wystrzelić laser.
Flybot767-spr
Flybot767 Launch Base Zone Aktywowany przez alarm, rzadziej pojawiający się samoistnie. Gdy namierzy gracza, leci w jego kierunku.
Jawz-spr
Jawz Hydrocity Zone Lata w powietrzu. Jeśli postać go dotknie, badnik wybucha, ale nie ma za niego punktów.
Mantis-spr
Mantis Marble Garden Zone Stoi w miejscu lub jest schowany pod ziemią. Wyskakuje gdy gracz jest w pobliżu.
Megachopper-spr
Mega Chopper Hydrocity Zone Bardzo często wyskakuje z wody, rzadziej w niej pływa. Gdy przyczepi się do gracza, zabiera mu pierścienie.
Monkeydude-spr
Monkey Dude Angel Island Zone Wisi na palmach. Jego atakiem jest rzut kokosem.
Penguinator-spr
Penguinator IceCap Zone Chodzi powoli po wyznaczonym obszarze, a gdy gracz jest w pobliżu, rzuca się na ziemię i ślizga się po niej na brzuchu.
Pointdexter-spr
Pointdexter Hydrocity Zone Badnik-rozdymka. Co kilka sekund wysuwa i chowa swoje kolce.
Orbinauts3-spr
Pola Launch Base Zone Badnik typu Orbinaut. W pewnym sensie małpuje ruchy gracza.
Rhinobot
Rhinobot Angel Island Zone Badnik-nosorożec. Gdy gracz jest w pobliżu, szarżuje w jego kierunku.
Ribot-spr
Ribot Launch Base Zone Jego bronią są metalowe kule, których używa inaczej w zależyności od typu: rozsuwa na boki, uderza nimi w ziemię lub obraca nią dookoła siebie.
Snailblaster-spr
Snail Blaster Launch Base Zone Co jakiś czas wysuwa się z osłony i wystrzeliwuje dwa pociski. Czasami zniszczenie go jest wymagane, by otworzyć drzwi.
Sparkle-spr
Sparkle Carnival Night Zone Używa elektryczności aby zmieniać swe położenie. Przesuwa się w pionie pomiędzy podłożem a sufitem.
Spikersonic3sprite
Spiker Marble Garden Zone Wygląda jak kolce co ułatwia mu maskowanie się. Gdy gracz jest w pobliżu, wysuwa się nieco spod ziemi i wystrzeliwuje 2 pociski. Jego kolce służą jako trampolina.
Starpointer-spr
Star Pointer IceCap Zone Zachowuje się podobnie jak Sol, ale jest utrzymany w tematyce poziomu lodowego.
Turbospikersprite
Turbo Spiker Hydrocity Zone Porusza się po wyznaczonym obszarze, rzadziej wyłania się zza wodospadu. Gdy gracz się zbliży, Turbo Spiker wystrzeliwuje swój kolec.

Inni przeciwnicy Edytuj

Sprite Nazwa Poziom Opis
Knux-wróg-s3-spr
Knuckles
the Echidna
Angel Island Zone,
Hydrocity Zone,
Carnival Night Zone,
Launch Base Zone
Strażnik Master Emeralda i Anielskiej Wyspy. Został oszukany przez Robotnika, a następnie wysłany przeciwko Sonicowi i Tailsowi. Utrudnia eksplorację wyspy.
Relief-spr
Relief Marble Garden Zone Aby go pokonać należy uderzyć go trzy razy w kryształ na jego głowie. Co jakiś wystrzeliwuje on strzałę. Po zniszczeniu kryształu, w pobliżu otwierają się drzwi lub pojawiają się platformy.

Mini-bossowie Edytuj

Walka z mini-bossem ma miejsce pod koniec aktu 1. Mini-bossowie pojawiający się w grze to:

Główni bossowie Edytuj

Walka z Doktorem Robotnikiem ma miejsce pod koniec aktu 2. Bossowie pojawiający się w grze to:

Tryb wieloosobowy Edytuj

Tory multiplayer w Sonic 305:35

Tory multiplayer w Sonic 3

Tryb multiplayer

Sonic the Hedgehog 3 pozwala na rozgrywkę dla dwóch graczy. W przeciwieństwie do poprzednika, zostały stworzone na potrzeby tego trybu. Aby zagrać, na ekranie tytułowym gracz musi wybrać opcję "Competition". Do wyboru są 3 tryby:
  • Grandprix – dwóch graczy konkuruje między sobą o zwycięstwo na wszystkich pięciu torach po kolei.
  • Match Race – dwóch graczy ściga się na jednym, wybranym torze.
  • Time Attack – tryb treningowy. Gracz może próbować ustanowić rekord trasy.

Każdy gracz może wybrać postać, którą chce się ścigać. Są trzy postaci do wyboru: Sonic, Tails i Knuckles.

Tory Edytuj

Tryb multiplayer składa się z pięciu torów:

Każdy z torów ma inny poziom trudności.

Ścieżka dźwiękowa Edytuj

Nie została wydana żadna oficjalna ścieżka dźwiękowa gry. Znane są nazwiska twórców muzyki oraz efektów, lecz w dużej mierze nie wiadomo kto skomponował jakie piosenki. Znanym jest fakt, że gra jest muzycznym debiutem Juna Senoue w serii.

Muzykę do gry pomagał komponować Michael Jackson wraz ze swoimi współpracownikami. Jackson jednak zrezygnował ze współpracy ze względu na niezadowolenie z jakości dźwięku, a także na narastające wokół niego skandale. W rezultacie, niektóre utwory zmieniono lub usunięto, a nazwisko Jacksona usunięto z listy płac. Współpracę i wkład Jacksona potwierdzili Jun Senoue oraz Brad Buxer. Buxer potwierdził również, że część piosenek wciąż znajduje się w grze, nie podał jednak o które chodzi.

Krytyka Edytuj

Gra spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem. Chwalono zwiększenie rozmiaru poziomów w porównaniu do poprzednich gier, a także nowy styl grafiki i wykorzystywanie różnych efektów. Krytykowano natomiast to, że bez połączenia z Sonic & Knuckles gra była dosyć krótka.

Porty Edytuj

Gra została wydana ponownie w różnych kompilacjach:

Została także wydana w ramach dystrybucji cyfrowej na Wirtualną Konsolę Wii (wrzesień 2007) oraz na Xbox Live Arcade 10 czerwca 2009 roku.

Ciekawostki Edytuj

  • Knuckles na początku miał mieć zielone skarpetki, jednak powodowało to zmianę koloru HUDu na zielony na czas cutscenki.
  • Nazwy torów multiplayer zaczynają się na kolejne litery alfabetu (A, B, C, D, E).
  • Sonic the Hedgehog 3 oraz Sonic & Knuckles miały być jedną grą. Zostały jednak podzielone na dwie oddzielne gry ze względu na ceny kartridży.
  • Kartridż gry zawiera nieużywane utwory, pojawiające się w Sonic & Knuckles Ponadto, w menu wyboru poziomu znajdują się 3 nazwy poziomów z S&K.
  • Okładka gry w USA i Chinach pokazuje Sonica i Tailsa znajdujących się na Angel Island Zone, zaś pozostałe pokazują Sonica i Knucklesa na Carnival Night Zone.
  • Sonic the Hedgehog 3 jest pierwszą grą z serii na Mega Drive/Genesisa, która nie zawiera słowa "Hill" (Wzgórze) w nazwie pierwszego poziomu.
  • Marble Garden Zone jako jedyny poziom w grze nie zawiera podwodnych obszarów.
  • W dniu premiery gry, 2 lutego, nazwano go "Dniem Jeża" (Hedgehog Day). Jest to nawiązanie do "Dnia Świszcza" (Groundhog Day) obchodzonego w USA i Kanadzie tego samego dnia.
  • Jeżeli gracz zakończy poziom w czasie wynoszącym dokładnie 9 minut 59 sekund, otrzyma 100 000 punktów za czas.