FANDOM

Sonic the Hedgehog 4 – gra z serii Sonic the Hedgehog, autorstwa Sonic Team i Dimps. Została podzielona na epizody: Sonic the Hedgehog 4: Episode I, Sonic the Hedgehog 4: Episode II oraz dodatkowy Sonic the Hedgehog 4: Episode Metal. Gra jest 2.5 wymiarową platformówką. Oznacza to, że całe otoczenie, postacie, przeciwnicy i bossowie są trójwymiarowy, natomiast perspektywa w jakiej się poruszają jest dwuwymiarowa. Gra nawiązuje do poprzednich tytułów z serii, głównie Sonic the Hedgehog (1991) i Sonic the Hedgehog 2.

Gry Edytuj

Sonic the Hedgehog 4: Episode I Edytuj

Osobny artykuł: Sonic the Hedgehog 4: Episode I
Sonic4ep1.png

Wydarzenia z Sonic the Hedgehog 4: Episode I rozgrywają się jakiś czas po zniszczeniu Death Egg. Sonic zamierza odpocząć na tropikalnej wyspie, ale jego spokój zakłóca przybycie znajomo wyglądających badników. Jeż odkrywa, że Doktor Eggman powrócił i musi być natychmiast powstrzymany.

Epizod 1 nawiązuje zarówno do Sonic the Hedgehog (1991) i Sonic the Hedgehog 2. Praktycznie wszyscy bossowie i przeciwnicy obecni w grze pochodzą ze starszych tytułów. Wśród badników znajdują się m.in. Motobug, Slicer i Shellcracker, a z bossów słynny Egg Mobile-H (boss z Green Hill Zone), oraz Death Egg Robot. Muzyka i poziomy również nawiązują do klasycznych gier. Jedyną grywalną postacią jest jeż Sonic. Poza standardowymi umiejętnościami jeża z pierwszego Sonic the Hedgehog, dodano Spin Dash, oraz Homing Attack, co znacznie ułatwia rozgrywkę. Podobnie jak w poprzednich grach, można zbierać Szmaragdy Chaosu na specjalnych poziomach. Po zgromadzeniu wszystkich szmaragdów, Sonic otrzyma możliwość transformowania się w Super Sonica.

Sonic the Hedgehog 4: Episode II Edytuj

Osobny artykuł: Sonic the Hedgehog 4: Episode II
Sonic4Episode2.png

Kilka miesięcy po wydarzeniach przedstawionych w epizodzie pierwszym, Sonic spotyka Tailsa. Bohaterowie łączą siły, aby wspólnie powstrzymać Doktora Eggmana i Metal Sonica przed ukończeniem Death Egg mk.II, gigantycznej stacji bojowej zbudowanej wokół Małej Planety.

Epizod drugi został lepiej przyjęty od pierwszego. Do Sonica dołączył Tails, dwuogonowy lis potrafiący latać i pływać. Bohaterowie mogą wykonywać różne wspólne ataki, nazywane Tag Action. Ataki te zależą od środowiska. Jeśli Tag Action jest wykonywany w powietrzu, to Tails i Sonic będą mogli wspólnie lecieć, jeśli pod wodą to będą mogli pływać, a jeśli na ziemi to zwiną się w jedną wielką kulę i z dużą prędkością będą poruszać się do przodu. Poza jednoosobowym stylem rozgrywki, w którym gracz kontroluje Sonica, a Tails jest sterowany przez komputer, możliwy jest tryb kooperacji. Gracze wybierają swoją postać i wspólnie przemierzają poziomy i pokonują bossów. Zdecydowana większość przeciwników i bossów jest tutaj zupełnie nowa. Muzyka nawiązuje do starszych gier. Poziomy również są oparte na klasycznych grach, ale wprowadzają kilka nowych elementów.

Sonic the Hedgehog 4: Episode Metal Edytuj

Osobny artykuł: Sonic the Hedgehog 4: Episode Metal
S4Metal.png

Dodatkowy epizod, o nazwie Sonic the Hedgehog 4: Episode Metal jest dostępny dla posiadaczy obu epizodów Sonic the Hedgehog 4. Wydarzenia w nim przedstawione rozgrywają się pomiędzy Sonic the Hedgehog 4: Episode I, a Sonic the Hedgehog 4: Episode II. Wyjaśnia okoliczności, w jakich Metal Sonic powrócił z Małej Planety i dołączył do Doktora Eggmana. Epizod składa się z czterech poziomów, będących trudniejszymi wersjami poziomów z epizodu pierwszego. Znajduje się tam więcej przeciwników i pułapek. Gracz kontroluje Metal Sonica, który korzysta z tych samych ataków co Sonic, w tym również Spin Dasha i Homing Attacku.

Postacie Edytuj

Sonic the Hedgehog Edytuj

S4 Ep 1 Sonic art.png

Niebieski jeż, potrafiący biegać z prędkością dźwięku, oraz główny bohater. Arcywróg Doktora Eggmana. Sonic rusza na kolejną przygodę, której celem będzie powstrzymanie złego naukowca przed podbojem świata. Niebieski jeż musi również uratować zwierzątka, które doktor porywa w celu zbudowania armii badników. Sonic potrafi się zwijać w kulkę przy wykonywaniu swoich ataków. Jako pierwszy opanował Spin Dash, Spin Attack i Spin Jump. Sonic jest również właścicielem samolotu Tornado, który pożyczył swojemu najlepszemu przyjacielowi, Tailsowi.

Miles "Tails" Prower Edytuj

Tails S4 EP 2 art.png

Pomarańczowy, dwuogonowy lis. Najlepszy przyjaciel Sonica i jego prawa ręka. Tails posiada bardzo wysokie IQ, pozwalające mu konstruować różne maszyny, oraz narzędzia użyteczne dla Sonica i jego przyjaciół. Tails jest także bardzo szybki i może latać za pomocą swoich ogonów. Jako najbardziej zaufany przyjaciel Sonica, lis może pilotować samolot Tornado. Jest zdolnym nawigatorem i prowadzi samolot nie pierwszy raz.

Doktor Eggman Edytuj

Eggman Sonic 4.png

Doktor Eggman (właśc. Doktor Ivo Robotnik) to szalony naukowiec, którego IQ wynosi ponad 300 punktów. Eggman wykorzystuje swoją wiedzę do podbicia świata za pomocą armii robotów, zwanych badnikami i wybudowania Imperium Eggmana, ale jego plany stale udaremnia jeż Sonic. Armię doktora napędzają żywe zwierzątka, które naukowiec porywa. Eggman planuje podbić Małą Planetę, budując wokół niej Death Egg mk.II. Aby zwiększyć swoje szanse w starciu z Soniciem i Tailsem, naukowiec naprawia Metal Sonica, jednego ze swoich najgroźniejszych robotów.

Metal Sonic.png

Metal Sonic Edytuj

Mechaniczna kopia jeża Sonica. Metal Sonic uchodzi za jednego z najgroźniejszych rywali niebieskiego jeża, który jak dotąd był najbliżej pokonania swojego pierwowzoru. Robot posiada zdolność kopiowania ataków swoich przeciwników, w tym również tych samego Sonica, oraz wszelakich danych na ich temat. Odkąd Metal Sonic przegrał w pamiętnym wyścigu na Stardust Speedway, minęło wiele czasu. Teraz Doktor Eggman postanawia naprawić swojego robota i wysłać go w pościg za Soniciem i Tailsem. Metal Sonic dąży do osiągnięcia swojego celu z wielką determinacją i nie spocznie, póki nie wyeliminuje niebieskiego jeża.

Poziomy Edytuj

Splash-hill.png

Ikona Splash Hill Zone

Bossowie Edytuj

Kuladoburzenia-s4.png

Egg Mobile-H

Ciekawostki Edytuj

  • Podczas produkcji Sonic the Hedgehog 4 pojawił się pomysł, aby z gry uczynić trylogię. Oprócz tego, zakończenie epizodu drugiego wskazuje na to, że planowany Sonic the Hedgehog 4: Episode III może, lub mógł zaistnieć.
  • Mimo że Sonic the Hedgehog 4: Episode I udało się wydać na konsolę Wii, to Sonic the Hedgehog 4: Episode II nie ukazał się na wspomnianą konsolę, ponieważ jego rozmiar przekraczał 40 MB limitu usługi WiiWare.
  • Prototyp Knuckles' Chaotix, znany jako Sonic Crackers, w niektórych czasopismach otrzymał nazwę Sonic the Hedgehog 4.