Ten artykuł jest tylko zalążkiem!
Jeżeli posiadasz jakiekolwiek wartościowe informacje dla tego artykułu, rozbuduj go!
Spin Attack (スピンアタック Supin Atakku?), znany również jako Rolling Attack (ローリングアタック Roringu Atakku?) – atak, a jednocześnie zdolność, pojawiający się w serii Sonic the Hedgehog. Jest jednym z najbardziej charakterystycznych, a zarazem najbardziej podstawowym atakiem Sonica i wielu innych postaci. Polega on na tzw. zwijaniu się w kulkę przez postać. Towarzyszy serii od jej pierwszych momentów, razem ze Spin Jumpem. Co prawda nie pojawia się tak często w serii jak wspomniany atak, ale to właśnie od niego wywodzi się większość podstawowych umiejętności. Nie wszystkie postacie są w stanie go wykonać, ale mogą się posługiwać jego odmianami.

Opis Edytuj

Spin Attack pojawił się po raz pierwszy w grze Sonic the Hedgehog z 1991. Można go wykonać niemal zawsze wtedy, kiedy gracz osiągnie odpowiednią prędkość. W trakcie biegu, należy wcisnąć strzałkę/klawisz/przycisk w dół. Postać zwinie się wtedy w kulkę i zacznie toczyć, tracąc nieco na prędkości (chyba że zbiega ze skarpy). Atak ten ma bardzo wiele zastosowań, głównie ofensywnych. Pozwala niszczyć badniki, monitory z przedmiotami, oraz niektóre obiekty. W takiej samej formie pojawił się niemal w każdej grze 2D lub 2,5D, gdzie wykorzystywały go prawie wszystkie postacie. W Sonic the Hedgehog 2 pojawił się Spin Dash, będący jedną z prostszych jego modyfikacji, która dodaje możliwość rozpędzenia postaci przed wykonywaniem klasycznego Spin Attack.

Od Sonic Adventure, a później w większości trójwymiarowych gier, znaczenie samego ataku zaczęło maleć i odtąd skupia się głównie na jego odmianach, z czego najbardziej popularne są Spin Jump i Homing Attack. W tej grze, Sonic korzysta tylko z jego odmian. Tails może wykonywać Spin Attack podczas wykonywania Tail Swipe w biegu (chyba że posiada ulepszenie Rhythm Badge), natomiast Knuckles podczas wykonywania Punch Attacku w biegu.

Znaczenie Spin Attacku zostaje przywrócone w grach Sonic Advance, Sonic Advance 2 i Sonic Advance 3, a następnie Sonic Rush i Sonic Rush Adventure. W pierwszej grze z serii Advance nie może z niego jednak korzystać Amy Rose. W Sonic Rivals i Sonic Rivals 2 również pojawia się ten atak.

W Sonic Generations, z ataku korzysta jedynie Klasyczny Sonic. Jest to ponownie podstawowa umiejętność jeża.

Spin Attack powróci w grze Sonic Mania, której premiera zaplanowana jest na wiosnę 2017 roku.

Odmiany Edytuj

Spin Jump Edytuj

Osobny artykuł: Spin Jump
Spin Jump Generations

Spin Jump

Pierwsza, znana odmiana Spin Attacku. Pozwala użytkownikowi zwijać się w kulkę podczas skoku. Atak ten jest łatwiejszy w stosowaniu, ponieważ nie wymaga rozpędzenia się. Jednak przy lądowaniu na ziemię spowalnia postać.

Spin Dash Edytuj

Osobny artykuł: Spin Dash
Spin Dash Generations

Spin Dash

Druga odmiana Spin Attacku, najbardziej znana w grach 2D i 2,5D, mniej powszechna w trójwymiarowych produkcjach. Jej użytkownik musi zatrzymać się, przykucnąć, a następnie energicznie wykonywać Spin Attack, co sprawi, że postać zwinie się w kulkę i zacznie przygotowywać do Spin Dasha. Po chwili poleci do przodu, będąc w formie kulki.

Dark Spin Dash Edytuj

Osobny artykuł: Dark Spin Dash
Dark Spin Dash

Alternatywna wersja Spin Dasha. Może z niej korzystać tylko Shadow the Hedgehog, w grze o tym samym tytule. Pozwala poruszać się po wiązkach czerwonej substancji, bez ryzyka wypadnięcia z nich.

Insta-shield Edytuj

Osobny artykuł: Insta-shield

Odmiana Spin Attacku, wykonywana podczas Spin Jumpu. Zazwyczaj może z niej korzystać tylko Sonic, ale w serii Advance z ataku korzystał również Tails. Pozwala otoczyć się, w locie, krótkotrwałą osłoną, która zadaje obrażenia pobliskim przeciwnikom.

Bounce Attack Edytuj

Osobny artykuł: Bounce Attack
Bounce Attack SL

Bounce Attack

Odmiana Spin Attacku, wykonywania podczas Spin Jumpu. Korzysta z niej tylko Sonic. W trakcie podskoku, pozwala zeskoczyć na ziemię i odbić się od niej. Zależnie od gry, można wykonywać wiele odbić, lub też od jednego do trzech.

Flying Spin Attack Edytuj

Osobny artykuł: Flying Spin Attack

Odmiana Spin Attacku, pojawiająca się w grze Sonic Triple Trouble. Korzystają z niego Sonic i Tails. Zmniejsza ryzyko otrzymania obrażeń, podczas bycia wybitym w powietrze przez np. spring. Kiedy gracz zostanie wybity do góry, nie zwija się w kulkę. Flying Spin Attack pozwala natychmiastowo przyjąć tę formę w trakcie lotu. Działa tak samo jak Spin Attack, ale w powietrzu.

Homing Attack Edytuj

Osobny artykuł: Homing Attack
Homing Attack

Homing Attack

Najbardziej rozpoznawalny atak w grach trójwymiarowych. Korzystają z niego głównie Sonic i Shadow, a w Sonic Heroes dodatkowo: Amy i Espio. Poprzedzony jest Spin Jumpem. Pozwala automatycznie wskoczyć w pobliskiego przeciwnika, będąc zwiniętym w kulkę. Atak bardzo ułatwia poruszanie się w trójwymiarowym środowisku i zachowanie przy tym odpowiedniej prędkości, a czasami jest niezbędny do przeskakiwania nad przepaściami.

Somersault Edytuj

Osobny artykuł: Somersault
Somersault SA2

Somersault

Bardzo podobna do Spin Attacku odmiana. Pojawia się w Sonic Adventure 2 i Sonic Advance. W pierwszej grze korzystają z niego Sonic i Shadow, a w drugiej tylko niebieski jeż. W przeciwieństwie do Spin Attacku, Somersault może być wykonany zawsze wtedy, kiedy gracz stoi na ziemi, niekoniecznie podczas biegu. Postać zwija się najpierw w kulkę, potem toczy do przodu i w końcowej fazie następuje zazwyczaj kopniak do przodu. Jego silniejszą odmianą jest Fire Somersault

Light Speed Dash Edytuj

Osobny artykuł: Light Speed Dash
Light Speed Dash

Light Speed Dash

Jedna z mniej powiązanych ze Spin Attackiem odmian. Pozwala użytkownikowi na automatyczne poruszanie się po trasach z pierścieni. Służy do pokonywania przeszkód i przelatywania nad przepaściami. Jest podstawą Light Speed Attacku. W Sonic Adventure musi być najpierw naładowana, a w każdej późniejszej grze można ją automatycznie wykonać przy podejściu do pierścienia. Korzystają z niej Sonic i Shadow.

Light Speed Attack Edytuj

Osobny artykuł: Light Speed Attack
Light Speed Attack SA2

Light Speed Attack

Odmiana Spin Attacku. Działa podobnie jak Light Speed Dash, ale ma również kilka cech wspólnych z Homing Attackiem. Pozwala na automatyczne przeskakiwanie po przeciwnikach, bez narażania się na jakiekolwiek otrzymanie obrażeń. Zazwyczaj musi był wpierw naładowana. Korzystają z niej Sonic i Shadow.

Burst Dash Edytuj

Osobny artykuł: Burst Dash

Odmiana Spin Attacku, wykorzystywana przez kotkę Blaze w grach Sonic Rush i Sonic Rush Adventure. Postać kuca najpierw i zaczyna się obracać, otaczając przy tym ogniem, po czym szarżuje do przodu.

Rolling Attack Edytuj

Odmiana Spin Attacku, pojawiająca się tylko w grze Sonic Dash. Z powodu stylu rozgrywki, w którym gracz biegnie cały czas do przodu i nie może się zatrzymać (chyba że wpadnie na przeszkodę), Rolling Attack może być wykonany w każdym momencie. Postać zwija się w kulkę i zaczyna toczyć, nie tracąc prędkości i mając zdolność niszczenia przeciwników.

Drop Dash Edytuj

Osobny artykuł: Drop Dash
Drop Dash

Drop Dash

Odmiana Spin Attacku, mająca pojawić się w nadchodzącej grze Sonic Mania. Wyeliminuje problem tracenia prędkości po upadku na ziemię. W trakcie skoku lub spadku, jej użytkownik będzie mógł zeskoczyć prost w dół, a po wylądowaniu na ziemię zacznie toczyć się do przodu. Na razie wiadomo, że z umiejętności będzie korzystać Sonic.